Vasaloppets tågsatsning en succé

SJ och Tåg i Bergslagens gemensamma satsning på ökat tågresande före och under Vasaloppet  blev en succé. Antalet resenärer till och från Mora ökade med 94 procent i jämförelse med ordinarie helgtrafik.

En av många lyckliga deltagare i Vasaloppet. Kalle Olsson från Ljung hälsas i mål med guldmedalj. Foto Ulf Palm / TT

 

- Vi såg en nära fördubbling av antalet tågresenärer under helgen. Söndagen med Vasaloppet ökade allra mest, även om vi kunde se en tydlig ökning under resterande delar utav helgen med, säger Martin Drakenberg, Affärschef vid SJ.

Vasaloppet har en historia med tågsatsningar. Men med olika beslut i ledningen har tåg kommit och avgått. Intresset från åkarnhar aldrig sviktat, men i Vasaloppets Hus har viljan att satsa pengar på tåg förändrats med åren.

2018 var SJ tillbaka som en partner och därmed kunde arrangörerna påvisa ett större miljömrdvetande. 

De väljer bort  bilen

Under årets Vasaloppet satte SJ tillsammans med Tåg i Bergslagen in flera nya extraavgångar mellan Borlänge och Mora. Dessutom kunde resenärerna kostnadsfritt resa mellan de bägge städerna under söndagen. En satsning som föll väl ut bland dalfolket som valde tåget i större utsträckning än tidigare.

- Fler resenärer har upptäckt tågets många fördelar såsom ökad komfort och mer tid till avkoppling. Dessutom är det så klart positivt för miljön att dalfolket väljer bort bilen till förmån för tåget, säger Martin Drakenberg.

SJ och Tåg i Bergslagens gemensamma satsning på ökat tågresande under helgen för Vasaloppet blev en succé. Antalet resenärer till och från Mora ökade med 94 procent i jämförelse med ordinarie helgtrafik.

Fördubbling av tågresenärer

- Vi såg en nära fördubbling av antalet tågresenärer under helgen. Söndagen med Vasaloppet ökade allra mest, även om vi kunde se en tydlig ökning under resterande delar utav helgen med, säger Martin Drakenberg, Affärschef vid SJ.

Under Vasaloppet satte SJ tillsammans med Tåg i Bergslagen in flera nya extraavgångar mellan Borlänge och Mora. Dessutom kunde resenärerna kostnadsfritt resa mellan de bägge städerna under söndagen. En satsning som föll väl ut bland dalfolket som valde tåget i större utsträckning än tidigare.

- Fler resenärer har upptäckt tågets många fördelar såsom ökad komfort och mer tid till avkoppling. Dessutom är det så klart positivt för miljön att dalfolket väljer bort bilen till förmån för tåget, säger Martin Drakenberg.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Men jämna mellanrum kommer rapporter om hockeyklubbar i ekonomiska svårigheter. Men nu plötsligt rapporterar Ishockeyförbundets licensnämnd att när prövningen av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019 avslutades blev facit både unikt och glädjande..Inte en enda klubb i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan fick underkänt.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.