Stjärnskådisen Borgs nya ansikte

Idrottsmodemärket Björn Borg inleder ett globalt samarbete tillsammans med skådespelaren Joel Kinnaman från början av 2020. Tennisspelaren  och världskändisen BjörnBorgs lyskraft är inte nog, nu anlitas Kinnaman som  företagets ansikte utåt.

Ett långsiktigt samarbete kommer att omfatta kampanjer och meddelanden i såväl betalda som ägda kanaler, där Joel Kinnaman blir det nya globala ansiktet för alla produktkategorier - underkläder och sportkläder.

Samarbetet syftar till att inspirera fler människor att träna genom att lyfta fram de många fördelarna med att träna; ett gemensamt mål som båda parter delar.

Ska starta träningskampanj

”Vi tror starkt på Joels förmåga att inspirera både män och kvinnor att börja träna och därmed må bättre. Tillsammans med vår egen och Joels övertygelse om att träning gör att människor blir bättre versioner av sig själva har vi hittat en naturlig och perfekt matchning. Vi är mycket glada och stolta över att involvera honom i vårt arbete, vår kultur och våra gemensamma mål ”, säger Henrik Bunge, VD på Björn Borg.

”Jag insåg snabbt att vi hade gemensamma värderingar och syn på träning - att det är en nyckel för att må bättre i livet. 

”Det faktum att Björn Borg också har en obligatorisk idrottstimme varje fredag visade mig att de ser allvar med sin ambition och sina mål”, säger Joel Kinnaman. 

”Att vara i form både mentalt och fysiskt har alltid varit viktigt för mig och är nu en stor del av min vardag som skådespelare. Därför känns det naturligt för mig att gå med Björn Borg i deras uppdrag att inspirera människor att träna för att må bättre ”.

Säljs på cirka tjugo marknader

Koncernen äger varumärket Björn Borg och dess kärnverksamheten består av underkläder och sportkläder. Där finns också också skor, väskor och glasögon genom licensinnehavare. Björn Borg-produkter säljs på cirka tjugo marknader, varav Sverige och Nederländerna är de största. Björn Borg-gruppen har verksamhet på alla nivåer från varumärke till konsumentförsäljning i egna Björn Borg-butiker. Den totala försäljningen av Björn Borg-produkter 2018 omfattade cirka 1,6 miljarder kronor exklusive moms på konsumentnivå. Koncernens nettoomsättning 2018 uppgick till cirka 710 kr med i genomsnitt 213 anställda. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd  för närmare 1,3 miljarder. I dag avslöjade Riksidrottsförbundet hur stort idrottens verkliga behov ärpå grund av Corona. Klubbar och förbund har önskemål om mycket mer pengar än vad statens anslag om 500 miljoner täcker. 

Nu får RF en synnerligen svår uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen. Det står klart att många blir utan pengar eller får mycket mindre än vad de har förhoppningar om.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Att sex förbundsordförande tydliggör betydelsen av motionsloppen för deras förbund och för idrottssverige stärker RF i arbetet mot regeringen. Ett arbete som sedan tidigare fokuserar på att skapa villkor för föreningar och förbund att kunna utveckla och driva lopp och andra event med skäliga villkor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.