De gör affärer för elitklubbarna
Att aldrig stå på fel sida – det är nyckelord för Never Offside som erbjuder svenskt föreningsliv nya inkomstmöjligheter. Företaget startades 2014 och är idag en viktig samarbetspartner för flera elitklubbar i våra största lagidrotter.
Never Offside bygger digitala nätverk i syfte att skapa nya intäkter där klubbens olika partners, och supporters, kan möta varann.
Vd. och huvudägare är Christer Haglund, 55 år, med bakgrund från it-företaget Capeiro och tidigare bl a styrelseledamot i i Djurgården fotboll, BP och Almtuna Hockey och med aktiv bakgrund i Spårvägen i dåvarande division 2, nuvarande Superettan.
I appen Score, inom ramen för Never Offside, möts klubbar, sponsorer/partners och supporters varandra. Ett samtal, eller nätverkande, som ska stärka föreningens kommunikation utåt – mot sponsorer/partners , supporters och medlemmar..
En idrottsentreprenör
Haglund beskriver sig själv som idrottsentreprenör.
-Under pågående pandemi (covid 19) är det ännu viktigare att föreningslivet bygger digitala nätverk och hittar nya lösningar för att behålla, men också hitta nya partners, betonar Christer Haglund.
-Coronan har tvingat många klubbar att tänka till, hur ska vi öka mervärdet för våra partners? Dessa har också efterfrågat nya kommunikationsvägar.
- Genom appen Score öppnas helt nya möjligheter. Att nätverka är i själva verket att göra affärer. Föreningens hemsida är överspelad som kommunikationsverktyg, mer en anslagstavla, menar Christer Haglund.
-Du har appen nedladdad i mobiIen, när just din förening har ett meddelande, kanske ett affärserbjudande från en sponsor, en nyhet eller en påminnelse, plingar det till i din bakficka.
Digitalt skapar affärer
- Nya vinterdäck köper eller byter du där och samtidigt stödjer du såväl förening som partnern som däckverkstad. Genom att vara digital är kontakt etablerad 365 dagar om året och partnern väljer själv hur aktiv den vill vara förklarar Christer Haglund.
Hans övertygelse är att i idrottens eget nätverk är alla vinnare, förlorare är de som står utanför och inte får del av de affärsmöjligheter som skapas mellan människor och företag.
Den allsvenska nykomlingen Mjällby hör till de föreningar som nyligen skrivit samarbetsavtal med Never Offisde.
-Vi har funderat på hur vi på bästa sätt kan öka värdet och ge tillbaka så mycket som möjligt av våra partners investeringar i klubben. Det vill säga skapa ett ökat mervärde utöver exponeringen av att arbeta med oss som klubb, säger Fredrik Danielsson, klubbchef i Mjällby.
Han säger vidare att Score uppfyller deras önskemål och förhoppningen är förstås att partners och supporters ska uppskatta de möjligheter som appen erbjuder – en kommunikationskanal för affärer.
2000 kr per sponsor
-Som rättighetsinnehavare är det värdefullt att kunna leverera värden utanför själva matchen, jag tror det är nödvändigt för många rättigheters överlevnad, i ännu högre grad nu i corona-tider, avslutar Christer Haglund.
Utvecklingskostnaden för Score har varit cirka fem miljoner kronor. Never Offside fakturerar anslutna föreningar, medelstora, cirka 2000 kr per sponsor och år. Större föreningar har fler sponsorer och kan därmed avlägga en högre avgift per sponsor och år.
Enligt Christer Haglund har intresset för tjänsten exploderat – en följd av coronakrisen. Bland anslutna storklubbar finns bl.a. Hammarby och IFK Göteborg och på hockeysidan Luleå Hockey och Linköping Hockey..
Kjell Nilsson
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar