Nio månaders strid är över

Positionerna har varit helt låsta i nio år. Ingen part har velat ge sig utan båda har tyckt att de har haft lika mycket rätt. Tills nu. Mark- och miljööverdomstolen beslut ger Bro Hof och Björn Örås rätt, Bygg- och miljönämnden i Upplands Bro kommun, fel.
Björn Örås andas ut, en nio månader lång följetong är över. Han behöver inte bygga om hål 15 och 16 på Stadium Course.

 

Exploatören Björn Örås andas ut. Det har varit en följetong, länge till synes omöjlig att göra sig av med.

Björn Örås och Bro Hof Slott Golf Club visste inte vad som väntade när hål 15 och 16 byggdes. Här upptäckte alltså Bygg- och miljönämnden i Upplands-Bro att Bro Hof Slott GC hade struntat i bygglovet för Stadium Course.

Slut på trätan

Han byggde om ett vattensjukt område, skapade något mycket vackert, lät fåglarna få det ännu bättre – till en miljöinspektör tyckte motsatsen. Likaså har naturföreningar haft kritiska synpunkter. De menar att golfbanan har överträtt strandskyddet och påverkar djurlivet negativt.

- Det finns ingen som har visat någon skada. Djurlivet blomstrar och miljön är bättre än någonsin, har Björn Örås sagt vid upprepade tillfällen.

Men åter, Mark- och miljööverdomstolen gör slut på fortsättningen via domen med nummer M 5277-14 där kommunens samtliga föreläggande om återställande viftas bort.

Fåglarna ska få lugn och ro, golfspelarna med Örås i spetsen också, och säkert lägger sig lugnet över Bygg- och miljönämnden.

Och ingen överklagan

Alla förefaller vara vinnare. Just det, domen går inte att överklaga. 

Det blir ingen ombyggnad och återställande av området, inga böter om 8,5 miljoner, länsstyrelsens tidigare beslut om allt skulle rivas upphävs av Mark- och miljööverdomstolen. 

- Äntligen har rättvisa skipats och alla hot om att bygga om är härmed undanröjda. Jag har knappt vågat tro på att den här dagen skulle infinna sig eftersom det har hållit på i hela nio år. 

Han tycker att han i dag har ett bra förhållande till kommunledningen i Upplands Bro.

Det bör noteras att det hela tiden har funnits en viss stolthet att kommunen blev platsen för landets finaste golfanläggning.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.