Han blir ny vd för Friends

Jens Petter Stenseth blir ny vd på Friends Arena med start i januari 2016. Han kommer närmast från Solvalla, där han är vd. Norrmannen har erfarenhet från både evenemangs- och turistverksamhet.
Friends Arena, den så kallade Nationalarenan går in i era. Området börjar förlora byggkranar, logistiken fungerar bättre, driften sköts av ett annat bolag och nu kommer också en ny vd. Foto: TT

 

Nu har alltså denna omskrivna och omdiskutera arena fått en efterträdare fått en ersättare till Thomas Perslund som slutade som vd i somras efter att ha haft ansvaret sedan invigningen.

Operakällaren gör entré

- Jens Petter har den perfekta kombinationen av erfarenhet av att driva en arena, tillsammans med ett starkt kundengagemang, säger Martin Håkansson, vd på Lagardère Sports Scandinavia. 

Sedan Lagardère Sports tog över verksamheten har fokuserat varit att utveckla både själva arenan och evenemangsinnehållet med en rad nya koncept. 

Nytt för i år är till exempel samarbetet med Operakällaren kring arenans restauranger, som också fått ett rejält ansiktslyft tillsammans med öppningen av den nya supporterbaren, som varit en efterlängtad plats bland arenans supporterbesökare. 

Vd:ns uppgift blir att fortsätta arbetet med att utveckla både evenemangs- och partnerverksamheten på arenan

Började som reseledare

- Att få jobba med en av norra Europas mest moderna arenor och utveckla den, var helt enkelt något jag var tvungen att göra. Dessutom älskar jag fotboll så det blir som att förena en passion med mitt arbete, kommenterar Jens Petter Stenseth som har varit vd för Solvalla travbana sedan november 2012. Dessförinnan var vd för norskägda skidanläggningen Stöten i Sälen.

Han har också en bakgrund som koncernchef i Parks & Resorts Scandinavia AB (med AB Gröna Lunds Tivoli, Kolmårdens Djurpark AB, Vildmarkshotellet i Kolmården AB och Skara Sommarland AB) och i begynnelsen jobbade hansom reseledare på Mallorca.

Friends Arena drivs sedan den 1 januari i år av driftsoperatören Lagardère Sports, ett bolag med lång erfarenhet av bland annat arenadrift från en rad arenor runtom i Europa och världen. Lagardère Sports har 1600 anställda med verksamhet i 25 länder.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.