Digital succé på Tele2

Konsten var att hitta ett eget koncept och samtidigt utmana Friends Arena eftersom den stod klar tidigare. Nu har Tele2 Arena fått internationell bekräftelse på att man har lyckats.
De digitala möjligheterna blev den fulla lanseringen på Tele2 Arena - och det gav till och med ett internationellt pris.

 

Tele2 blev huvudsponsor till arenan på Söder i Stockholm – och parterna fann varandra. Resultatet blev ”Den uppkopplade arenan”.

Digital väg till succé

Det blev full satsning på att aktivera arenans besökare via mobil- och wifi-nätet. Det innebar att var och en kan ta del av utbudet från de 100 skärmarna och delta i olika kampanjer, som exempelvis rösta fram matchens spelare till att beställa mat från kioskerna direkt i mobilen.

Ett mycket lyckat koncept och yttersta beviset är ett internationellt pris. Tele2 har belönats med guld i ESA Excellence Awards för sponsorskap Arena med motiveringen “tillför värde till arenaupplevelsen”. 

Priset delades ut av European Sponsorship Association (ESA) på en gala i London. Det är första gången ett svenskt företag vinner guld i tävlingen.

- Det här priset är frukten av ett hårt arbete och en tydlig målbild att skapa världens bästa arena, säger Oscar Klingensjö, sponsor- och eventchef på Tele2.

Birgetz hyllar

Niklas Birgetz, vid i Sponsrings & Eventföreningen, delar glädjen med hela Tele2-gänget – speciellt som att det är tävlingens mest prestigefyllda kategori: "Best of Europe Award.”

- Det är fantastiskt kul att ett svenskt bidrag tar position i Europa i stenhård konkurrens. Tele2 har också belönats som Sveriges bästa sponsring vid Sponsrings & Eventföreningens årliga gala, Gyllene Hjulet. 

Tele2 Arena blev också Europas första arena att erbjuda livesändningar via mobilen via systemet StadiumVision Mobile.

Kraften i den uppkopplade arenan märktes bland annat under en Avicii-konsert på Tele2 Arena. Datatrafiken på arenan den kvällen var fyra gånger högre än datatrafiken för centrala Stockholm.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

De svenska handbollsdamerna har mer än 33 000 skäl att besegra Nederländerna i dagens bronsmatch i VM. Segern ger varje spelare 33 000 kronor. Men en seger betyder i slutändan att varje spelare får 98 000 kronor skriver Sportbladet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.