Digital succé på Tele2

Konsten var att hitta ett eget koncept och samtidigt utmana Friends Arena eftersom den stod klar tidigare. Nu har Tele2 Arena fått internationell bekräftelse på att man har lyckats.
De digitala möjligheterna blev den fulla lanseringen på Tele2 Arena - och det gav till och med ett internationellt pris.

 

Tele2 blev huvudsponsor till arenan på Söder i Stockholm – och parterna fann varandra. Resultatet blev ”Den uppkopplade arenan”.

Digital väg till succé

Det blev full satsning på att aktivera arenans besökare via mobil- och wifi-nätet. Det innebar att var och en kan ta del av utbudet från de 100 skärmarna och delta i olika kampanjer, som exempelvis rösta fram matchens spelare till att beställa mat från kioskerna direkt i mobilen.

Ett mycket lyckat koncept och yttersta beviset är ett internationellt pris. Tele2 har belönats med guld i ESA Excellence Awards för sponsorskap Arena med motiveringen “tillför värde till arenaupplevelsen”. 

Priset delades ut av European Sponsorship Association (ESA) på en gala i London. Det är första gången ett svenskt företag vinner guld i tävlingen.

- Det här priset är frukten av ett hårt arbete och en tydlig målbild att skapa världens bästa arena, säger Oscar Klingensjö, sponsor- och eventchef på Tele2.

Birgetz hyllar

Niklas Birgetz, vid i Sponsrings & Eventföreningen, delar glädjen med hela Tele2-gänget – speciellt som att det är tävlingens mest prestigefyllda kategori: "Best of Europe Award.”

- Det är fantastiskt kul att ett svenskt bidrag tar position i Europa i stenhård konkurrens. Tele2 har också belönats som Sveriges bästa sponsring vid Sponsrings & Eventföreningens årliga gala, Gyllene Hjulet. 

Tele2 Arena blev också Europas första arena att erbjuda livesändningar via mobilen via systemet StadiumVision Mobile.

Kraften i den uppkopplade arenan märktes bland annat under en Avicii-konsert på Tele2 Arena. Datatrafiken på arenan den kvällen var fyra gånger högre än datatrafiken för centrala Stockholm.

Ingen allsvensk klubb har under kort tid blivit av med så många stjärnspelare som Östersunds Fotbolls Klubb. Det framgångsrika bygget är delvis raserat och nu måste ÖFK bygga nytt för att kunna hänga med i toppen. Framgångarna i Europamatcherna och spelarförsäljningar har inneburit att klubben har en rekordstor kassa.

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

Chrtistophe Dubi är högsta chef för de olympiska spelen. I samtal med svenska medier säger Dubi att han är beredd att göra undantag för Stockholm om det inte finns en regering den 11 januari. Då ska den statliga garantin vara på plats enligt IOK:s kravbild.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö FF jobbar på sitt sätt med arbetslöshet bland ungdomar. Brommapojkana har sin modell.Mötesplats Västerort är BP:s paraplynamn för ett omfattande arbete med olika samhällsstödjande projekt med syftet att ge ungdomarna möjlighet till en bra fritid. 

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Vi har slutat att förvånas över fotbollsstjärnornas enorma inkomster. Men det franska underbarnet Kylian Mbappés övergång från Monaco till Paris S G får den mest garvade att åtminstone höja på ögonbrynen.