Digital succé på Tele2

Konsten var att hitta ett eget koncept och samtidigt utmana Friends Arena eftersom den stod klar tidigare. Nu har Tele2 Arena fått internationell bekräftelse på att man har lyckats.
De digitala möjligheterna blev den fulla lanseringen på Tele2 Arena - och det gav till och med ett internationellt pris.

 

Tele2 blev huvudsponsor till arenan på Söder i Stockholm – och parterna fann varandra. Resultatet blev ”Den uppkopplade arenan”.

Digital väg till succé

Det blev full satsning på att aktivera arenans besökare via mobil- och wifi-nätet. Det innebar att var och en kan ta del av utbudet från de 100 skärmarna och delta i olika kampanjer, som exempelvis rösta fram matchens spelare till att beställa mat från kioskerna direkt i mobilen.

Ett mycket lyckat koncept och yttersta beviset är ett internationellt pris. Tele2 har belönats med guld i ESA Excellence Awards för sponsorskap Arena med motiveringen “tillför värde till arenaupplevelsen”. 

Priset delades ut av European Sponsorship Association (ESA) på en gala i London. Det är första gången ett svenskt företag vinner guld i tävlingen.

- Det här priset är frukten av ett hårt arbete och en tydlig målbild att skapa världens bästa arena, säger Oscar Klingensjö, sponsor- och eventchef på Tele2.

Birgetz hyllar

Niklas Birgetz, vid i Sponsrings & Eventföreningen, delar glädjen med hela Tele2-gänget – speciellt som att det är tävlingens mest prestigefyllda kategori: "Best of Europe Award.”

- Det är fantastiskt kul att ett svenskt bidrag tar position i Europa i stenhård konkurrens. Tele2 har också belönats som Sveriges bästa sponsring vid Sponsrings & Eventföreningens årliga gala, Gyllene Hjulet. 

Tele2 Arena blev också Europas första arena att erbjuda livesändningar via mobilen via systemet StadiumVision Mobile.

Kraften i den uppkopplade arenan märktes bland annat under en Avicii-konsert på Tele2 Arena. Datatrafiken på arenan den kvällen var fyra gånger högre än datatrafiken för centrala Stockholm.

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.