Digital succé på Tele2

Konsten var att hitta ett eget koncept och samtidigt utmana Friends Arena eftersom den stod klar tidigare. Nu har Tele2 Arena fått internationell bekräftelse på att man har lyckats.
De digitala möjligheterna blev den fulla lanseringen på Tele2 Arena - och det gav till och med ett internationellt pris.

 

Tele2 blev huvudsponsor till arenan på Söder i Stockholm – och parterna fann varandra. Resultatet blev ”Den uppkopplade arenan”.

Digital väg till succé

Det blev full satsning på att aktivera arenans besökare via mobil- och wifi-nätet. Det innebar att var och en kan ta del av utbudet från de 100 skärmarna och delta i olika kampanjer, som exempelvis rösta fram matchens spelare till att beställa mat från kioskerna direkt i mobilen.

Ett mycket lyckat koncept och yttersta beviset är ett internationellt pris. Tele2 har belönats med guld i ESA Excellence Awards för sponsorskap Arena med motiveringen “tillför värde till arenaupplevelsen”. 

Priset delades ut av European Sponsorship Association (ESA) på en gala i London. Det är första gången ett svenskt företag vinner guld i tävlingen.

- Det här priset är frukten av ett hårt arbete och en tydlig målbild att skapa världens bästa arena, säger Oscar Klingensjö, sponsor- och eventchef på Tele2.

Birgetz hyllar

Niklas Birgetz, vid i Sponsrings & Eventföreningen, delar glädjen med hela Tele2-gänget – speciellt som att det är tävlingens mest prestigefyllda kategori: "Best of Europe Award.”

- Det är fantastiskt kul att ett svenskt bidrag tar position i Europa i stenhård konkurrens. Tele2 har också belönats som Sveriges bästa sponsring vid Sponsrings & Eventföreningens årliga gala, Gyllene Hjulet. 

Tele2 Arena blev också Europas första arena att erbjuda livesändningar via mobilen via systemet StadiumVision Mobile.

Kraften i den uppkopplade arenan märktes bland annat under en Avicii-konsert på Tele2 Arena. Datatrafiken på arenan den kvällen var fyra gånger högre än datatrafiken för centrala Stockholm.

Uefa har tröttnat på myglet vid övergångarna. Nu skärps Financial Fair Play-reglerna. Uefa kräver att klubbarna offentliggör sin ekonomiska information och agentarvoden, skriver SVT Sport.

Karlstad satsar 400 miljoner kronor på nya arenor. De politiska partierna är överens. Det formella beslutet tas vid kommunfullmäktiges budgetsammanträde den 19 juni. De nya arenorna ska byggas på Sannafältet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elitfotboll Dam har skrivit tidernas största avtal med Svenska Spel. Dameliten får 145 miljoner kronor till och med 2023.

Det tidigare avtalet var på 90 miljoner kronor.

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

VM startar den 14 juni. SVT skickar Frida Östberg, Jane Björck och Diljen Otlu för att följa Sveriges matcher. Marie Lehman kommer på plats att följa övriga lag. I studion på hemmaplan finns André Pops, Johanna Frändén och Daniel Nannskog.

Helgläsning: Svante Samuelsson var klubbchef i Kalmar FF 2006-2016. Under 2013-2014 upplevde Svante sin mest dramatiska tid i KFF.  Klubbens målvakt Etrit Berisha plötsligt var registrerad för två klubbar i italienska Serie A.