Första analysen av konstsnöns kostnader

Förmågan att tillverka konstsnö skiljer vinnare och förlorare från varandra bland arrangörer av vintersport. Nu visar det sig att tillverkningen av konstsnö kan vara en bra affär!
Östersunds skidstadion, visst ser det inbjudande ut. Nu visar också en analys att det kan vara lönsamt att producera konstsnö. Foto: Östersunds kommun

 

Snöproduktionen på Östersunds skidstadion bidrar till samhällsekonomisk vinst visar en ny rapport från Peak Innovation och projektet Snö där en jämförelse gjorts mellan de rekreationsvärden som konstsnön bidrar till och de kostnader som förknippas med snötillverkningen. 

Kostnader mot utbyte

I rapporten betonas att konstsnön ger en nettoökning av värden för samhället motsvarande cirka 400 000 kronor per år.

Varje år tillverkas stora mängder konstsnö på stadion för att göra det möjligt för staden att arrangera världscuptävlingar i skidskytte och tidigarelägga säsongen för skidåkningen för allmänheten.

De senaste åren har Östersunds kommun satsat på att utveckla skidstadion till en arena i världsklass. För att garantera tidig snötillgång har det krävts stora investeringar.

Konstsnön ger ett 50-tal extra skiddagar per säsong, vilket givetvis uppskattas bland många och inte bara bland de skidåkarna utan även allmänheten då satsningen är kostsam och till stor del finansieras av kommunens innevånare. 

Nu finns en analys

En samhällsekonomisk analys har efterfrågats och nu har en preliminär studie tagits fram av miljöekonomerna Fredrik Gisselman och Scott Cole på uppdrag av Peak Innovation och Snö-projektet.

I studien har de nyttor och kostnader för produktionen värderats och jämförts med vad längdskidåkare är beredda att betala för de extra skiddagar som konstsnön ger. 

Resultatet visar att snöproduktionen ger en samhällsekonomisk vinst via en ökning av värden för samhället på cirka 400 000 kronor varje år. Studien visar också att den negativa miljöpåverkan från snöproduktionen (CO2–utsläpp) var liten i relation till de totala kostnaderna.

Just snötillverkningen i Östersund är enligt rapporten en lönsam affär för staden. Gisselman och Cole trycker dock på att marginalen är relativt låg, och att resultaten belyser en relevant rättvisefråga kring vem som betalar och vem som får nyttan som skapas. 

De menar vidare att storleken på framtida investeringar i snöproduktionen avgör om konstsnön även fortsatt kommer att innebära en samhällsekonomisk vinst för staden. 

Lockar finansiärer

Väl avvägda investeringar framåt och Östersundsområdets förmåga att dra till sig finansiärer för att täcka större investeringar är viktiga för att regionen ska kunna bibehålla en lönsam snöproduktion, skriver Gisselman och Cole i rapporten. 

Vidare framgår att rekreationsvärdet (som driver resultatet i analysen) skulle ökas substantiellt om snötillverkningen styrs av motionärers användning av spåret snarare än de hårda krav på snödjup och spårbredd som gäller för internationella tävlingar. 

I dagsläget begränsas stundtals allmänhetens tillgång till spåren trots att dessa till stor del finansierar snötillverkningen. Författarna lyfter därför frågan: vem gör vi snö för?

De var affärskompanjoner och betraktades som ett radarpar i Göteborg. Ola Serneke och Nils Wiberg, två förmögna och framgångsrika företagare, därtill mycket idrottsintresserade personer som stod bakom förverkligandet av landets förnämsta multiarena i Kviberg.I dag räddar de två mångmiljonärerna, på var sitt sätt, IFK Göteborg från undergång.

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

Prispengarna ökar i FedEx Cup

I helgen avgörs FedEx Cup, tävlingen som Henrik Stenson vann 2013. Då fick han 74 miljoner kronor för dubbelsegern i Tour Championship och hela FedEx Cup. I år får segraren 103 miljononer om han vinner dubbelt. Till nästa år görs reglerna om – och prispengarna ökar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Under tiden Fifa funderar på ersättning till spelarnas klubbar till VM i Frankrike handlar ett privat företag. Bostadsutvecklaren OBOS har skrivit ett femårigt avtal med Svenska fotbaollförbundet värt 40 miljoner kronor.

 ATG har slutit ett partneravtal med TVG som är USA:s största tv-nätverk för trav- och galoppsport.. Det innebär att 45 miljoner amerikanska tv-hushåll fårmöjligheten att spela på ATG:s produkter. 

Anna Brolin, 38, känner att hon är nära gränsen för vad kroppen orkar. Under det senaste har hon synts i program efter program. TV4-ledningen har belastatat henne hårt, men nu säger hon från. Eller rättare sagt, läkaren gör det.

– Jag hoppas verkligen att jag har dragit bromsen i tid, säger Anna Brolin.

Ena dagen talas det om skulder och hot, nästa dag har klubben planer på att värva hem en av de främsta svenska proffsspelarna utomlands under senare år. Helsingborgs IF vill bygga vidare och tanken är att det ska ske med 34-åriga Alexander Farnerud.