Engelska klubbar fejkar publiksiffrorna
Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.
Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen.
Syftet är att öka de kommersiella intäkterna och attrahera sponsorer menar fotbollsekonomen Rob Wilson.
Klubbarna har valt att redovisa antalet sålda biljetter till matchen i stället för att redovisa antalet åskådare som finns på matchen. I glappet finns framför allt de som har årskort men stannat hemma.
BBC tillägger att klubbarna inte bryter mot några officiella regler genom att inte ange den exakta siffran men att det i marknadsföringssyfte kan vara vilseledande.
BBC namnger sex klubbar.
West Ham
Redovisade åskådare: 55 309 åskådare
Myndigheternas siffra: 42 779 åskådare
Manchester City
Redovisade åskådare: 53 274 åskådare
Myndigheternas siffra: 45 792 åskådare
Southampton
Redovisade åskådare: 29 906 åskådare
Myndigheternas siffra: 25 660 åskådare
Tottenham
Redovisade åskådare: 61 843 åskådare
Myndigheternas siffra: 58 103 åskådare
Chelsea
Redovisade åskådare: 40 593 åskådare
Myndigheternas siffra: 37 088 åskådare
Watford
Redovisade åskådare: 20 319 åskådare
Myndigheternas siffra: 17 171 åskådare
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar