Engelska klubbar fejkar publiksiffrorna

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 

En återkommande syn - välfyllda läktare vid matcher i Premier League. Men publiksiffrorna överensstämmer inte alltid med sanningen. Här en bild från Watfords möte med Tottenham på Vicarage Road i Watford Foto, Frank Augstein, AP Photo

Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

Syftet är att öka de kommersiella intäkterna och attrahera sponsorer menar fotbollsekonomen Rob Wilson. 

Klubbarna har valt att redovisa antalet sålda biljetter till matchen i stället för att redovisa antalet åskådare som finns på matchen. I glappet finns framför allt de som har årskort men stannat hemma. 

BBC tillägger att klubbarna inte bryter mot några officiella regler genom att inte ange den exakta siffran men att det i marknadsföringssyfte kan vara vilseledande. 

BBC namnger sex klubbar.

West Ham

Redovisade åskådare: 55 309 åskådare

Myndigheternas siffra: 42 779 åskådare

Manchester City

Redovisade åskådare: 53 274 åskådare

Myndigheternas siffra: 45 792 åskådare

Southampton

Redovisade åskådare: 29 906 åskådare

Myndigheternas siffra: 25 660 åskådare

Tottenham

Redovisade åskådare: 61 843 åskådare

Myndigheternas siffra: 58 103 åskådare

Chelsea

Redovisade åskådare: 40 593 åskådare

Myndigheternas siffra: 37 088 åskådare

Watford

Redovisade åskådare: 20 319 åskådare

Myndigheternas siffra: 17 171 åskådare

 

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det var jubel och när Helsingborgs IF säkrade den allsvenska platsen. Men nu har jublet fastnat i halsen. Klubben går med 13 miljoner kronor i förlust.

Nu agerar Vasaloppets organisation och kommer till insikten om att man måste bidra till säkrare och mer miljövänligt resande till alla lopp. Med knappt tre månader kvar till Vasaloppets vintervecka 2019, som redan har över 50 000 anmälda deltagare, har buss- och tågbokningarna börjat ta fart ordentligt. 

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..