Engelska klubbar fejkar publiksiffrorna

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 

En återkommande syn - välfyllda läktare vid matcher i Premier League. Men publiksiffrorna överensstämmer inte alltid med sanningen. Här en bild från Watfords möte med Tottenham på Vicarage Road i Watford Foto, Frank Augstein, AP Photo

Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

Syftet är att öka de kommersiella intäkterna och attrahera sponsorer menar fotbollsekonomen Rob Wilson. 

Klubbarna har valt att redovisa antalet sålda biljetter till matchen i stället för att redovisa antalet åskådare som finns på matchen. I glappet finns framför allt de som har årskort men stannat hemma. 

BBC tillägger att klubbarna inte bryter mot några officiella regler genom att inte ange den exakta siffran men att det i marknadsföringssyfte kan vara vilseledande. 

BBC namnger sex klubbar.

West Ham

Redovisade åskådare: 55 309 åskådare

Myndigheternas siffra: 42 779 åskådare

Manchester City

Redovisade åskådare: 53 274 åskådare

Myndigheternas siffra: 45 792 åskådare

Southampton

Redovisade åskådare: 29 906 åskådare

Myndigheternas siffra: 25 660 åskådare

Tottenham

Redovisade åskådare: 61 843 åskådare

Myndigheternas siffra: 58 103 åskådare

Chelsea

Redovisade åskådare: 40 593 åskådare

Myndigheternas siffra: 37 088 åskådare

Watford

Redovisade åskådare: 20 319 åskådare

Myndigheternas siffra: 17 171 åskådare

 

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.