You Tubes grundare i eget F1-stall

Formel 1 i Valencia betyder 4 miljarder i intäkter för den spanska regionen. Samtidigt har fotbollsklubben skulder på 5 miljarder. Nu säljer klubben aktier till supportrarna. Samtidigt går YouTubes grundare in i Formel 1.

Att Formel 1 är en affärsmässig tummelplats och genererar stora pengar kommer knappast som en nyhet. Men arrangörerna av F1-tävlingen i Valencia i helgen passade på att avslöja vad F1-racet 2008 betydde för den spanska regionen. Svaret är drygt 4 miljarder kronor.

Turism, lokalt näringsliv, medieuppmärksamhet. Allt sammanlagt värderat till drygt 4 miljarder av arrangörerna för Formel 1-loppet i spanska Valencia. Årets tävling avgjordes i helgen inför 81 000 åskådare tävlingsdagen och 160 000 totalt tävlingsveckan. Ändå vill Valencia byta datum inför nästa år till oktober för att inte kollidera med den stora europeiska semesterperioden i augusti.

Lite mer knackigt går det för Valencias fotbollslag. Där har nu klubben sålt 26,5 miljoner aktier till 26 000 av klubbens supportrar. Allt för att börja minska på skuldberget på över 5 miljarder (!) kronor, vilket motsvarar fem gånger den årliga intäkten...

Tillbaka till motorcirkusen så är det klart att det blir GP i Japan även fortsättningsvis. Dock inte på Fujibanan utan på Suzuka, i år och i ytterligare två år framåt. Detta sedan Bernie Ecclestone träffat japanska företrädare just i Valencia under F1-helgen.

Så är det klart att Chad Hurley, en av grundarna till videosajten YouTube, stoppar in en del sparade slantar i ett nytt amerikanskt Formel 1-stall, USF1. Stallet ska vara färdigt att köra hela 2010 års säsong. Det blir det första amerikanska stallet i just den här motorcirkusen på 40 år.

Hurleys målsättning är att använda sporten hårdare i mediesammanhang, främst video och med ett nytt koncept för F1-fans att mötas på internet. YouTube såldes 2006 för 1,65 miljarder dollar till Google, men Chad Hurley är fortfarande vd för företaget.

 

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.