VM blev ett jätteklipp för handbollen

13 miljoner kronor i behållning, en PR-fest och snudd på sportslig succé. Det är vad som står på sista raden när det handbolls-VM sammanfattas. Nu ska värdet helst fördubblas.

Bolaget Handbolls VM 2011 AB lyckades. Nystartat och enbart avsett för just mästerskapet var det här som Svenska Handbollsförbundet lät placera all affärsverksamhet för arrangemanget.

Budget på 80 miljoner

Med en budget på 80 miljoner kronor, inklusive TV-ersättning, 8 miljoner från Internationella Handbollsförbundet (IHF) och 5 miljoner från sponsorer var förutsättningarna goda.

- Det här är en succé i alla avseenden, sportsligt, ekonomiskt och för evenemanget, konstaterade handbollsförbundets ordförande Hans Vesterberg redan innan finaldagen.

- Det har varit en fest sedan den sagolika invigningen i Göteborg.

Han kunde ha lagt till att det ekonomiska nettot blev större än prognosen.

Vesterberg tror på fler sponsorer

210 000 biljetter såldes. Förvisso fanns 290 000 biljetter tillgängliga, men många av gruppspelsmatcherna samlar aldrig fulla hus säger erfarenheten. Därför var målet om en 80-procentig försäljning mera realistiskt.

- Vi har också lyckats knyta nya sponsorer. De goda värdena i handbollen, som är en hård, ärlig och snabb sport, kommer vara attraktivt för företag att associeras med. Flera i näringslivet ser att handbollen uppträder med värden som väl representerar det egna varumärket.

Hans Vesterberg som vd i Ericsson borde veta vad affärskompanjoner söker.

Vana vid 30 miljoner i årsomsättning

En annan avgörande förklaring till det stora överskottet är att VM-bolaget, med vd:n Arne Elovsson i spetsen, hade koll på utgifterna. Därför kan ett förbund som normalt har en årsomsättning på dryga 30 miljoner redovisa en mycket lyckad affär.

- Vinsten ger svensk handboll en rejäl peng som ska satsas på talanger, rekrytering, marknadsföring med mera, fastslår Hans Vesterberg.

- Sportsligt sett är vi givetvis utomordentligt nöjda med den världsklassiga handboll som visats och den superba insatsen av det svenska landslaget.

En speciell landslagsfond

När Sverige arrangerade EM 2002 gjorde förbundet en vinst på mellan 8 och 10 miljoner kronor som placerades i en landslagsfond. Pengar som kom till användning under de mindre framgångsrika åren. Nästan 2 miljoner gick dessutom till Herrelithandboll (HEH) för att köpa TV-tid.

- Vi har diskuterat i styrelsen vad vi skulle vilja göra men är inte färdiga. Vår primära uppgift är att få fler att spela handboll och att se till att våra landslag håller världsklass, säger förbundets vd, Christer Thelin.

Förbundskaptenerna för herr- och damlandslaget har sina önskemål. Både herrlandslagets duo Staffan Olsson-Ola Lindgren samt Per Johansson i damlandslaget har sina jobb på deltid i dag.

Anställa förbundskaptener?

Bägge lagen tar nu sikte mot kvalet till OS i London 2012 och SOK har redan aviserat att en heltidssatsning för åtminstone Staffan Olsson måste diskuteras.

- Ett förbundskaptensjobb kräver 100 procent. Det är jättemycket jobb och det är svårt att hålla kontakt med alla om man inte arbetar heltid, säger Anders Viggerud, sportchef på SOK, till TT.

Samtidigt betonar Lasse Tjernberg, handbollens landslagschef, att dagens SOK-bidrag utgör en liten del av Staffan Olssons lön, men Tjernberg känner ändå en tacksamhet om och när SOK vill öka anslaget.

Malmö söker Final Four

En annan konsekvens av VM-arrangemanget är att Malmö vill söka finalspelet i Champions League (Final Four) 2012.

- Bättre reklam än så här kan man inte göra, säger Stefan Lövgren, officiell  ambassadör för Final Four och tänker på VM-matcherna i Malmö Arena.

Final Four spelades för första gången i fjol, då liksom i år, i Köln. Men nu finns ett förslag om att låta arrangemanget rotera i flera städer.

Bra tittarsiffror i TV4

- Man söker en neutral plan men vill ändå säkerställa att publiken kommer,  säger Stefan Lövgren.

En delegation som representerade Final Four gjorde också ett studiebesök i Malmö under  VM.

Slutligen, tittarsiffrorna i TV4 var mycket bra. 1 250 000 tittare såg Sverige-Frankrike spela semifinal och bronsmatchen mot Spanien lockade 750 000. TV4 har för övrigt säkrat sändningsrättigheterna för alla handbollsmästerskap fram till 2014 med start i mars från EM-kvalet.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.