Orienterare gjorde av med 161 miljoner

Allt oftare kommer rapporter om intäkter från besökarna i samband med med större arrangemang inom idrott. Det senaste exemplet är O-Ringen Halland i år. Den så kallade turistekonomiska omsättningen blev så stor som hela 161 miljoner kronor.
Inte mindre än 21 172 deltagare var med i O-ringen och tillsammans spenderade de 161 miljoner. Hotellägare och restaurangägare jämte handeln i Halland lgjorde vågen i rena förtjusningen.

 

De siffrorna ska jämföras med fjolårets resultat som stannade på 90 miljoner kronor från 2011 i Söderhamn och Hälsingland. Men 161 miljoner överträffar även de största förväntningarna.

Mätt konsumtion

Det är Rubin Research som har gjort undersökningen direkt efter arrangemanget och då mätt deltagarnas konsumtion av boende, mat och nöjen.

- En mycket glädjande siffra för oss och för de regioner och kommuner som bidrar till den upplevelse vi ger deltagarna, säger O-Ringenchefen Mark Baljeu.

Resultatet visar att hela 161 miljoner kronor konsumerats, varav cirka 38 miljoner kronor  från de utländska deltagarna.

Deltagarna stannar längre

- En trend är att deltagarna stannar längre och längre, vi är nu uppe i ett snitt på åtta dagar för ett O-Ringendeltagande, säger Mark Baljeu.

Undersökningen visar även att deltagarna konsumerar mer per dygn än någonsin tidigare.

Utöver den här siffran tillkommer anmälningsavgifter till tävlingen och resor till och från Halmstad.

21 127 deltagare

- O-Ringen Halland 2012 har dragit in stora summor till regionen och vi hoppas att Region Halland och bidragande kommuner känner sig nöjda med vad vi genomfört, säger Roger Djupsjö, generalsekreterare O-Ringen Halland 2012.

- Enligt undersökningen vill 93 procent av besökarna komma tillbaka till regionen i framtiden, vilket får ses som ett gott betyg för vårt arrangemang,

Den 48:e upplagan av O-Ringen lockade inte mindre än 21 172 deltagare, det fjärde största O-Ringen genom tiderna.

Thomas Ejderhov

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.