1 200 friidrottsentusiaster tog båten

Inte nog med att både de svenska herrarna och damerna vann årets Finnkamp i friidrott, initiativet med ”Finnkampsbåten” blev en succé. 1200 friidrottssupporters tog båten till Helsingfors och nu tänker förbundet göra nya arrangemang.
Finnkampsbåten fick ett mycket stort gensvar. 1 200 friidrottsentusiaster från hela landet tog färjan från Stockholm till Helsingfors.

 

Finnkampsbåten har utvecklast av förbundet tillsammans Tallink Silja och förbundssponsorn Bauhaus. Två resor genomfördes, en på fredagskvällen och en på lördagskvällen. Väl ombord fick 1 200 deltagare möjlighet att mingla med tidigare finnkampshjältar samt lyssna till deras berättelser om Finnkampen. 

I Helsingfors samlades alla svenska supportrar på Svenska Teatern med gemensam marsch till Olympiastadion där tävlingarna avgjordes. 

Det här var första gången som ”Finnkampsbåten” genomfördes och gensvaret kunde inte ha blivit bättre. 1200 personer bokade båtbiljetter och det överträffade alla förväntningar. 

För rederiet Tallink Silja blev det ett mycket lyckat initiativ. 

- Intresset för Finnkampsbåten är så stort att även andra idrottsförbund har visat intresse för att göra liknande saker, säger Petri Utriainen, projektledare på Tallink Silja. 

Nästa år avgörs Finnkampen i Stockholm den 5-6 september.

- Vi har redan nu släppt ett antal biljetter till Finnkampsbåtens resenärer. Nu hoppas vi att våra finska vänner gör ett liknande koncept till Sverige, säger Jan Larsson, marknadschef på Svensk Friidrott. 

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.