TV-satsning med 70 kameror

Super Bowl är lika med superpengar. Ett jättelikt evenemang eller spektakel, om man så vill, som växer varje år.
Carolina Panthers huvudcoach Ron Rivera svara på frågor på en presskonferens och ni ser själva, antalet journalister är stort trots att bilden är tagen fem dagar fore finale. Foto: Jee Chiu, AP Photo/TT

 

I år kostar 30 sekunders reklamsnutt 42,5 miljoner kronor (5.0 miljoner dollar) vilket är 11  procent mer jämfört med 2015. 114.4 miljoner TV-tittare uppmättes vilket inte inkluderar större tittargrupper på privata fester och barer. Med så många tittare anses 5 miljoner som ett pris värt att betala.

TV-rättigheterna till Super Bowl roterar mellan de tre stora nationella TV-bolagen, CBS, Fox och NBC enligt det senaste avtalet med National Football Leauge (NFL). Tillsammans med ESPN så betalar de över 42,5 miljarder kronor (5 miljarder dollar) per år för säsongerna 2014-2021 för TV-rättigheterna. Det är marknadsekonomi som bäst.  

Varje TV-bolag har tre år på sig att lägga upp planer för den ”the big game”. Det skapar konkurrens och tv-bolagen gör allt för att överträffa konkurrenterna. Kanske något för FIFA och andra förbund att titta närmare på?

CBS gör tidernas satsning

En stor satsning i år är att öka tittarupplevelsen. Se här hur CBS mobiliserar:

 70 matchkameror som inkluderar 5K resolution och ett ny 360-graders perspektiv. Det är en ökning med 75 procent mot NBC som hade 40 kameror förra aret. 

 360-graderssystemet består av 36 kameror som kan frysa bilden och gå runt spelarna för att sedan spela ut scenen, s k ”Matrix look”. Tittarna får en möjlighet att se vad spelarna ser. 

 8 kameror på mållinjen via koner och som har två vinklar var och mikrofoner. Tittarna får höra hur det låter på plan och se vinklar som aldrig har visats i en Super Bowl-final.

 4 Sky kameror, 3 likadana på Stadion och ytterligare 1 i San Francisco. De här nya kamerorna tar rör sig i hastighet av 40 km. 

 256 mikrofoner

 12 produktionslastbilar

 550 personer som jobbar med sändningen

CBS var också ansvarigt för Super Bowl I och använde 11 kameror samt två produktionslastbilar. Sändningarna började endast 30 minuter innan matchen.

De främsta artisterna

Lady Gaga ska sjunga amerikanska nationalsången innan matchen och i halvtidsshowen uppträder Coldplay och Beoynce. 

Matchen spelas på Levi’s Stadium i Silicon Valley Santa Clara. En stadion byggd för 9.7 miljarder kronor ($1.2 miljard dollar) och som är hemmaplan till San Francisco 49’ers och invigdes 17 juli 2014. Här finns plats för 68 500 åskådare, bl a i 165 lyxiga sviter samt 8 500 klubbplatser. 

Vilka vinner då, mer än TV-tittarna, CBS och företagen som köper reklamsnuttar? 

Mycket talar för Denver Broncos även om North Carolina Panthers är favoriter. Men Broncos försvar är rankat nummer 1 och i laget finns Wade Phillips, en före detta Dallas Cowboys-tränare, samt ex-Cowbon och försvarslinjens DeMarcus Ware och mittenförsvaren Van Miller som växte upp i Dallas. Plus Denvers Quarterback Payton Mannings erfarenhet överträffar North Carolina Panters Most Valuable Player (MVP), favoriten Cam Newtons entusiasm och högsta poängattack Broncos hela vägen.       

Största vinnarna i år bör dock vara TV-tittarna.

Mats Lundberg

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.