Nya bevis på SM-veckans succé

SM-veckan har fler vinnare än de som presterar på arenorna. Senast i Norrköping räknades 100 000 besökare in och på sista raden står det – 61 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning.
Tyska torget i Norrköping är fyllt av människor under SVT:s sändningar från tricking streetbasket. SVT-sporten noterade för övrigt mycket bra tittarsiffror under de åtta dagarna som SM-veckan pågick.

 

Lägg därtill 2 900 artiklar till ett annonsvärde av 83 miljoner kronor så är det inte konstigt att kommunerna runt om i Sveriges står i kö för att få arrangemanget.

SM-veckan är etablerad och både vinter- respektive sommarupplagan lockar många idrotter och besökare.

Norrköping föregångare

Formen för arrangemanaget utvecklas stadigt, men just i Norrköping hittade man tack vare östgötarna nya former och synergier som hänger med konceptet i fortsättningen.

Det bekräftar Per Bergljung, sponsrings- och evenemangsansvarig på Riksidrottsförbundet.

- Norrköping har utvecklat och förankrat en flexibel och effektiv evenemangsorganisation. För oss innebar det att SM-veckan som koncept kunde ta nya stora kliv för att även integrera folkfesten med alla idrottsarrangemang.

Bergljung anlitade HUI Research för att se den turistekonomiska effekten. Nu är det sällan som negativa siffror kommer fram, men just veckan i Norrköping hör till de absolut bästa någonsin.

En bidragande orsak var de 100 frivilliga volontärer och cirka 50 sommarjobbare som bidrog med sin arbetsinsats. Det underlättade bl A en god samordning mellan idrottsförbund, arrangör, föreningar, näringsliv, Upplev Norrköping och kommunen.

47 idrotter

- Allt gick oerhört smidigt. Mycket tack vare det engagemang som Norrköping ställde upp med dom här dagarna, säger Johan Bergerfalk, projektledare för SM-veckan.

Totalt noterades cirka 100 000 besökare. 47 idrotter var representerade och 660 medaljer delades ut. 

- Vårt mål var att skapa en folkfest med glädje och gemenskap, säger Stefan Papangelis, vd på Upplev Norrköping.

Politikerna kan också känna hur investeringarna i projektet bar frukt.

- Det skapas också många arbetstillfällen. Enligt undersökningen genererade SM-veckan 43 årsverken. Satsningen på evenemang och besöksnäring är en viktig tillväxtfaktor och vi kommer fortsätta satsa på detta, säger Kikki Liljeblad (S), kommunalråd.

Gjorde av med 975 kr/dag

HUI Research har under flera år undersökt evenemanget för att kartlägga besökarna och de turistekonomiska effekterna av SM-veckan. De intervjuade bestod av deltagare, medföljande och åskådare och genomfördes i form av personliga intervjuer på plats och telefonintervjuer med boende i Norrköpings kommun.

Överlag var deltagarna nöjda med värdskapet och upplevelsen. Konsumtionen hos besökarna uppgick till 975 kronor per person och fördelades i synnerhet till logi, restaurang och shopping.

Förutom den folkfest som blev syntes Norrköping på många ställen både i tidningar, radio sociala medier och inte minst tv.

- SM-veckan har synliggjort Norrköping från sin bästa sida i media. Enligt det resultat vi sett publicerades cirka 2 900 artiklar till ett annonsvärde av 83 miljoner kronor, säger Louise Flygt, kommunikationsdirektör.

Däremot – efter veckans avslutning lät de högsta ansvariga, Stefan Papangelis, efter tolv år i den kommunala koncernen, med rollen som VD på såväl Louis De Geer som Upplev Norrköping,och Johan Bergerfalk, efter elva år som evenemangsansvarig på Upplev Norrköping, meddela att de lämnar sina uppdrag för att jobba med ett eget bolag.

Jonas Bergqvist, Sveriges näst meste landslagsman i ishockey genom tiderna, engagerar sig i idrotten där han bor och är deltagare i gruppen Elit och evenemang inom ramen för projektet Halmstad Idrottsstaden. 

2 750 atleter från 50 länder, 100 000 människor ute på gatorna – och en ökad turistekonomsk omsättning på drygt 40 miljoner kronor. Ironman växer i betydelse för Kalmar kommun.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Trots att Charlotte Kalla tog tre medaljer vid längd-VM i Lahtis i vintras blev hon utan bonuspengar från Svenska Skidförbundet. Orsak: Kalla valde att stå utanför landslagets träningsgrupp under försäsongen 2016.

I helgen är världens populäraste fotbollsliga tillbaka.  Mtg satsar rejält. Viasat Sport Premium HD och Viaplay blir huvudkanaler för en Premier League-satsning. Första omgången sammanfaller även med premiären av TV3:s nya eftermiddagsmagasin Sportlördag som sänder Chelseas första steg mot ett eventuellt titelförsvar.

 

Förra sommaren blev fransmannen Paul Pogba fotbollshistoriens dyraste fotbollsspelare när han såldes från Juventus till Manchester United för drygt 1 miljard kronor. Men nu överträffas övergångsrekordet, därtill med kraftig marginal,