Vasaloppet genererar 419,1 miljoner

Vasaloppet är i alla bemärkelser extremt. Det gäller allt från den enskilde skiåkarens förberedelser och ansträngningar till marknadsbolagets redovisning av den ekonomiska behållningen.

De turistekonomiska effekterna av Vasaloppets evenemang, sommar som vinter, visar att det omsätts hissnande 419,1 miljoner kronor.

Det avser boende och konsumtion. Och notera, det är pengar som gynnar Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen.

– Ett av Vasaloppets största syften, vid sidan av att vara en motor för folkhälsa, är att vara en motor också för den lokala och regionala utvecklingen och det är därför mycket glädjande att vi kan presentera detta positiva resultat från den här undersökningen, säger Eva-Lena Frick som är vd på Vasaloppet.

Därför växer Vasaloppet

Totalt omsätter besöksnäringen i Dalarna årligen cirka 7,5 miljarder kronor. En stor del av den omsättningen kommer från sommar- och vinterturismen i Siljansregionen och i de norra delarna av länet.

– Vasaloppet är en av de enskilt största bidragande orsakerna till att Dalarna är ett av de starkaste turistmålen i landet, säger Jonas Rosén som är vd på Visit Dalarna. Evenemanget är ett gott exempel på hur en hel bygd kan samverka och faktiskt skapa arbetstillfällen genom att attrahera besökare.

Vasaloppet genomför vartannat år – i samarbete med de tre Vasaloppskommunerna och undersökningsföretaget Upplevelseinstitutet – en enkät bland deltagarna och övriga besökare under Vasaloppets vintervecka och Vasaloppets sommarvecka. 

Frågade 3 000 besökare

Under 2017 gjordes den efter vinterveckan och 2018 efter sommarveckan. Resultatet har sin utgångspunkt i det tillflöde av turister och den konsumtion som annars inte skulle ha ägt rum om det inte vore för evenemangen.

– Vi har, genom Upplevelseinstitutet, ställt ett stort antal frågor till omkring 3 000 personer som deltagit eller varit publik i sommarveckan och lika många i vinterveckan för att få ett så stort statistiskt urval som möjligt, säger Eva-Lena Frick.

Vasaloppets sommarvecka 2018 hade 33 147 anmälda deltagare varav 29 675 kom till start. 594 av dessa startande kom från någon av Vasaloppskommunerna och räknas därmed inte som turister. 

De 29 081 turistande deltagare som kom till start hade i sin tur med sig 9 333 medföljare till Vasaloppsregionen. 

Omsatte 154,9 miljoner

Den turistrelaterade omsättningen i samband med Vasaloppets sommarvecka 2018 uppgick till 154,9 miljoner kronor (fördelat på 33,2 på logi/boende och 121,7 på övrig konsumtion). 151,4 miljoner hamnade i de tre Vasaloppskommunerna.

Under Vasaloppets vintervecka 2017 var det 66 582 anmälda, varav 56 639 kom till start. 1 156 av dessa kom från någon av de tre Vasaloppskommunerna. Cirka 70 870 turister beräknas ha kommit till Vasaloppsregionen under evenemangen. Den turistrelaterade omsättningen från dessa besök beräknas till 57,2 miljoner kronor på logi/boende och 186,1 miljoner på övrig konsumtion. Totalt blir det 243,3 miljoner, varav 234,6 miljoner omsattes i Vasaloppskommunerna.

Det innebär att vinterveckan plus sommarveckan bidrar med sammanlagt 386 miljoner kr i turistekonomisk omsättning i de tre Vasaloppskommunerna. Lägger man även till de deltagare som varit på träningsläger blir turistomsättningen ännu högre: Enligt undersökningarna bidrog de som var på träningsläger (i privat regi eller arrangerat läger) i någon av Vasaloppskommunerna inför vinterveckan 2017 med ytterligare 30 miljoner kr i omsättning. Motsvarande siffra inför sommarveckan 2018 var 3,1 miljoner kr – totalt 33,1 miljoner i samband med träningsläger. Sammanlagt 419,1 miljoner kronor.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.