Vasaloppet genererar 419,1 miljoner

Vasaloppet är i alla bemärkelser extremt. Det gäller allt från den enskilde skiåkarens förberedelser och ansträngningar till marknadsbolagets redovisning av den ekonomiska behållningen.

De turistekonomiska effekterna av Vasaloppets evenemang, sommar som vinter, visar att det omsätts hissnande 419,1 miljoner kronor.

Det avser boende och konsumtion. Och notera, det är pengar som gynnar Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen.

– Ett av Vasaloppets största syften, vid sidan av att vara en motor för folkhälsa, är att vara en motor också för den lokala och regionala utvecklingen och det är därför mycket glädjande att vi kan presentera detta positiva resultat från den här undersökningen, säger Eva-Lena Frick som är vd på Vasaloppet.

Därför växer Vasaloppet

Totalt omsätter besöksnäringen i Dalarna årligen cirka 7,5 miljarder kronor. En stor del av den omsättningen kommer från sommar- och vinterturismen i Siljansregionen och i de norra delarna av länet.

– Vasaloppet är en av de enskilt största bidragande orsakerna till att Dalarna är ett av de starkaste turistmålen i landet, säger Jonas Rosén som är vd på Visit Dalarna. Evenemanget är ett gott exempel på hur en hel bygd kan samverka och faktiskt skapa arbetstillfällen genom att attrahera besökare.

Vasaloppet genomför vartannat år – i samarbete med de tre Vasaloppskommunerna och undersökningsföretaget Upplevelseinstitutet – en enkät bland deltagarna och övriga besökare under Vasaloppets vintervecka och Vasaloppets sommarvecka. 

Frågade 3 000 besökare

Under 2017 gjordes den efter vinterveckan och 2018 efter sommarveckan. Resultatet har sin utgångspunkt i det tillflöde av turister och den konsumtion som annars inte skulle ha ägt rum om det inte vore för evenemangen.

– Vi har, genom Upplevelseinstitutet, ställt ett stort antal frågor till omkring 3 000 personer som deltagit eller varit publik i sommarveckan och lika många i vinterveckan för att få ett så stort statistiskt urval som möjligt, säger Eva-Lena Frick.

Vasaloppets sommarvecka 2018 hade 33 147 anmälda deltagare varav 29 675 kom till start. 594 av dessa startande kom från någon av Vasaloppskommunerna och räknas därmed inte som turister. 

De 29 081 turistande deltagare som kom till start hade i sin tur med sig 9 333 medföljare till Vasaloppsregionen. 

Omsatte 154,9 miljoner

Den turistrelaterade omsättningen i samband med Vasaloppets sommarvecka 2018 uppgick till 154,9 miljoner kronor (fördelat på 33,2 på logi/boende och 121,7 på övrig konsumtion). 151,4 miljoner hamnade i de tre Vasaloppskommunerna.

Under Vasaloppets vintervecka 2017 var det 66 582 anmälda, varav 56 639 kom till start. 1 156 av dessa kom från någon av de tre Vasaloppskommunerna. Cirka 70 870 turister beräknas ha kommit till Vasaloppsregionen under evenemangen. Den turistrelaterade omsättningen från dessa besök beräknas till 57,2 miljoner kronor på logi/boende och 186,1 miljoner på övrig konsumtion. Totalt blir det 243,3 miljoner, varav 234,6 miljoner omsattes i Vasaloppskommunerna.

Det innebär att vinterveckan plus sommarveckan bidrar med sammanlagt 386 miljoner kr i turistekonomisk omsättning i de tre Vasaloppskommunerna. Lägger man även till de deltagare som varit på träningsläger blir turistomsättningen ännu högre: Enligt undersökningarna bidrog de som var på träningsläger (i privat regi eller arrangerat läger) i någon av Vasaloppskommunerna inför vinterveckan 2017 med ytterligare 30 miljoner kr i omsättning. Motsvarande siffra inför sommarveckan 2018 var 3,1 miljoner kr – totalt 33,1 miljoner i samband med träningsläger. Sammanlagt 419,1 miljoner kronor.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damkronornas bojkott av landslagsspel ger effekt – nu regnar ekonomiskt stöd över hockeyns landslagstjejer. Efter torsdagens besked av Svenska Ishockeybundet, där rätten till ersättning för förlorad arbetsinkomst, garanterades fortsatte pengaregnet under fredagen.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Nog har intresset för damfotboll efter VM-succén blivit större. Damallsvenskans publiksiffror har ökat med 30 procent efter Sveriges bronsbragd. Nu finns det siffror på det. Före VM, då sju omgångar spelades, låg snittet på 751. I dag, efter sju nya omgångar efter VM är snittet uppe på 983. En 30 procentig ökning!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Spelinspektionen har slagit till mot spelbolagen för andra gången i år. Nu är det fyra spelbolag som tillsammans får böta drygt 20 miljoner kronor. De har erbjudit vadhållning på matcher där de flesta är under 18 år. Det är förbjudet.

De tio namnen till det populära programmet Mästarnas mästare är klara. De tio atleterna är indelade i två grupper. Inspelning startar i Grekland i september. I vår visas programmet på SVT och då får vi reda på vem som blev Mästarnas mästare 2020.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.