A Non Smoking Generation och Sarah i kampanj

Sarah Sjöström, herrarna i svenska handbollslandslaget och Bella Gulldén med flera kända namn står upp för en tobaksfri generation och barns hälsa – precis som 1979 när A Non Smoking Generation startade och fick draghjälp av bland andra Ingemar Stenmark och Björn Borg. 40 år senare använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid 

2019 fyller A Non Smoking Generation 40 år. Nu sluter allt ifrån hjärnforskare och professorer till atleter, artister och influencers upp och stödjer organisationens arbete för alla barns hälsa. Sarah Sjöström, hela herrlandslaget i handboll, Bella Gulldén, Jamina Roberts och Sanny Dahlbeck är några av de cirka 60 kända profiler som tar ställning via inlägg i sina sociala medier. 

Kända förebilder

Kampanjen är en modern motsvarighet till A Non Smoking Generations första kampanj där kända idrottsstjärnor såsom Ingemar Stenmark och Björn Borg syntes på reklampelare över hela landet iklädda en Non Smoking-t-shirt. Organisationen tar åter hjälp av kända förebilder - och deras kanaler med en total räckvidd på nästan sex miljoner - för att belysa att de fortfarande behövs och arbetar för barns hälsa och en mer hållbar värld. 

-   Tobaksindustrins enda sätt att överleva är att rekrytera barn som nya lojala kunder. Med den här kampanjen vill vi uppmärksamma varje generations rätt att förbli tobaksfria, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Nio av tio av de som använder tobaksprodukter börjar före 18 års ålder. Organisationen driver därför projekt riktat till barn och unga i skolor och arbetar genom opinionsbildning samt påverkansarbete för starkare tobakslagar. Syftet är att skapa förutsättningar som stödjer unga att själva välja att förbli tobaksfria.

Tobaksindustrins  marknadsföring

-  Vi i Handbollslandslaget har valt att stödja det fantastiska och viktiga arbete som A Non Smoking Generation gör för att främja unga människors hälsa. Kan vi tillsammans med A Non Smoking Generation hjälpa och inspirera unga att inte börja med användning av tobak gör vi gärna det, säger lagkaptenen Jim Gottfridsson. 

Samtidigt försöker motståndaren i tobaksindustrin fånga ungdomar i ett livslångt nikotinberoende genom produktutveckling och marknadsföring. En vanlig metod är att sponsra kända profiler för att marknadsföra deras produkter i sociala medier.

- Tobaksreklam är förbjudet i Sverige, men tobaksindustrin hittar hela tiden sätt att kringgå lagstiftningen. Vi hoppas att vår kampanj och alla fantastiska förebilders insats kan motverka en del av all den tobaksreklam som unga dagligen utsätts för i sociala medier. Nu är det dags för vuxna att ta sitt ansvar och sätta barns rättigheter och hälsa före allt annat, säger Helen Stjerna.

De säger ifrån 

Kända förebilder som deltar i kampanjen:

Alexander Pärleros, entreprenör och influencer

Anders Hansen, läkare, psykiatriker och författare

Anders Szalkai, journalist och långdistanslöpare

Andrea Hedenstedt, influencer

Anna Stadling, artist

Anne-Lie Rydé, artist

Bella Gulldén, handbollsspelare

Bingo Rimér, kändisfotograf

Charlotte Perrelli, artist

Clara Henry, influencer, programledare och komiker

Daniel Norberg, komiker och programledare

Ella Rappich, skådespelare

Emil Norberg, komiker

Hanna Ardéhn, skådespelare

Hanna Olvenmark, influencer och författare

Ida Warg, influencer och entreprenör

Iza och Elle, influencers

Jamina Roberts, handbollsspelare

Johan Ernst Nilson, äventyrsfotograf

Kristin Kaspersen, programledare

Lisa Ajax, artist

Maria Montazami, tv-profil

Martin Melin, polis och författare

Mia Parnevik, tv-profil

Micael Dahlén, ekonomiprofessor och författare

Nicole Falciani, influencer

Njol Badjie, artist

Oscar Molander, artist och influencer

Peg Parnevik, artist

Pischa Strindstedt, personlig tränare, entreprenör och tv-profil

Rickard Olsson, programledare

Sanna Nielsen, artist

Sanny Dahlbeck, thaiboxare

Sarah Delshad, föreläsare och skribent

Sarah Sjöström, simmare

Sofia Wistam, programledare

Svenska handbollslandslaget herrar

Therese Lindgren, influencer och entreprenör

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.