Golfarna har blivit fler

Fler och fler spelar golf. Nästan 8 000 nya golfare har registrerats vid mätningen den 21 juni jämfört med samma period 2016.
Foto: Gunnar Lundmark / SvD / SCANPIX

 

52 procent av de nya golfarna är i åldern 20 till 40 år. 

– Golfsporten har med få undantag ökat sedan sommaren 2013. Det beror på en mängd olika faktorer, från samhällstrender som att det under 2010-talet blivit rätt och inne att spela golf till att många klubbar gör ett mycket bra arbete vad gäller att skapa ett attraktivt klubbliv, säger Bo Bengtsson, biträdande generalsekreterare i Svenska Golfförbundet.

– Antalet män som börjar spela golf är volymmässigt fler än antalet kvinnor. Det gäller särskilt i den snabbast växande gruppen med 20 - 40-åringar. Där är männen i stor majoritet. Kvinnorna är desto fler i gruppen 50+, förklarar Bengtsson.

En bidragande orsak till ökningen kan vara Golfens dag som arrangerades på 320 klubbar den 20 maj. Dagen riktade sig till både nya och befintliga golfare.

Det är fjärde året i rad som golfen visar positiva medlemssiffror. Den slutgiltiga medlemsmätningen görs den 15 oktober i år, skriver Svenska Golfförbundet i ett pressmeddelande.

 

Göran Söderlund

Golfen i siffror

Mätningen gjordes 21 juni 2017. (2016 års siffror i parentes.)

Flickor 1–21 år:9 516(9 256)+ 260
Pojkar 1–21 år:33 873(32 860)+ 1 013
Summa juniorer:43 389(42 116)+ 1 273
Damer 22 år och över:117 612(116 727)+ 885
Herrar 22 år och över:298 879(293 120)+ 5 759
Totalt aktiva medlemmar:459 880(451 963)+ 7 917


Andel kvinnor: 27,6 % (27,9 %)

Andel juniorer: 9,4 % (9,3 %)

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.