Stora förändringar i TV-världen

TV-sport är en bransch som aldrig har varit mer vital. Gamla strukturer och arbetsmetoder utmanas ständigt och nya affärsmodeller lanseras. Samtidigt kommer rapporter om att tittarsiffrorna har stagnerat.
Tittarna, vare sig det är via en TV eller en dator, vill få mera bilder från fler miljöer. Tuffa krav gäller, men samtidigt visar undersökningar att tittande har minskat på olika håll. Foto: TT

 

Jag har jobbat med sport och television i över 20 år och ser nu påtagliga förändringar.

AT&T`s monstruösa bud på Time Warner (USD 85,5 miljarder)  i USA manifesterar med all önskvärd tydlighet att innehåll kommer att utgöra en central del av affären bland världens mer framåtlutade Telcos, dvs aktörer inom telekom.

De fann modellen

Konsumenterna förväntar sig omedelbar och problemfri tillgång till premiuminnehåll när de tecknar sig som bredbandskunder.

Det har under lång tid förekommit att Telcos dykt upp i skepnaden av TV-bolag, spanska Telefonica och franska Orange är två exempel, men det var först när BT Sports i England lyckades köpa in sig i Premier League som framtiden blev uppenbar. 

Det finns alltid ett stort och inbyggt motstånd i stora organisationer att rucka på sina affärsmodeller. När BT Sport knäckte koden att paketera och lansera sina egna nyskapade sportkanaler och även placera dem utanför sin egen infrastruktur för distribution fungerade det. 

Kunderna strömmade till och Skys värsta mardröm fanns plötsligt innanför huden på dem själva, dvs i de egna set-top-boxarna. Ett drömscenario för de stora rättighetsinnehavarna i allmänhet och Premier League i synnerhet. 

60 miljarder blev totalbeloppet för de inhemska EPL-rättigheterna över tre år och det har till och med fått annars hysteriska optimister att tro att taket nu kan vara nått. 

Lättflyktiga kunder

Det brukar i och för sig låta på det sättet ett år in i nya rättighetskontrakt, men det ska bli intressant att följa hur Sky och BT agerar för att fånga upp nutidens mediakonsumenter som är oerhört lättflyktiga i sin konsumtion av direktsänd idrott.

Rättighetsbranschens blickar är i mångt och mycket riktade mot just England i dessa tider. Förutom den enorma inhemska kampen om sändningsrättigheterna håller ett annat engelsk bolag på att rulla ut en global OTT-tjänst som har stora likheter med Netflix. 

Tjänsten heter Dazn och finns tillgänglig i Tyskland och Japan som är marknader där konkurrensen att köpa sporträttigheter av olika skäl varit begränsad. 

För konsumenterna är Dazn lite av en motvikt till dyra och exklusiva betal-TV-abonnemang. Kostsamma studioinramningar har skalats bort och konsumenterna erbjuds ett enormt utbud av direktsänd sport till ett väsentligt lägre pris än vad de vant sig att betala till tidigare etablerade TV-bolag. Grundaffären bygger på volym, både i mängden innehåll och antalet betalande kunder. Över tid har Dazn möjlighet att bygga upp en global köpkraft för rättigheter, vilket skulle göra det lättare och lättare att lägga till nya marknader för konsumenterbjudandet.

Tre olika aktörer

I stora drag är det tre typer av bolag som uppträder på marknaden för sporträttigheter:

- Traditionella TV-bolag som kommer från ett linjärt programmeringstänk.

- Telekom-operatörer som bland annat är rädda att deras innehållsleverantörer, dvs TV-bolagen, ska gå direkt mot konsument.

- Helt nya mediabolag som inte har någon historisk tung infrastruktur att släpa på och som vänder sig direkt mot konsument.

Grundförutsättningarna är alltså mycket goda för de rättighetsinnehavare som sitter på premiuminnehåll. 

En allvarlig fråga ställer sig emellertid idrottens rättighetsinnehavare ihop med ovanstående aktörer – vad håller konsumenterna på med? 

Hur beter sig tittarna?

De sitter inte stilla framför sina skärmar, de gör flera saker samtidigt, de gör eget innehåll, de vill vara delaktiga i evenemangen och många är snabba att förvandlas till pirater framför sina skärmar. 

Det är svårt att förutse vad konsumenterna ska hitta på och det är svårt att mäta vad de gör. 

Tittar de verkligen på matchen eller sitter de med två andra apparater igång? Är det matchen som drar eller är det den digitala samvaron kring ett evenemang som skapar efterfrågan på de rörliga bilderna? 

En strategiskt viktig fråga för många aktörer är att hitta ett kommersiellt gångbart förhållningssätt till en uppsjö av aktörer inom social media. Kommer dessa nya aktörer att utgöra ett komplement eller blir de i stället en konkurrent om direktsänd idrott?

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.