Stora förändringar i TV-världen

TV-sport är en bransch som aldrig har varit mer vital. Gamla strukturer och arbetsmetoder utmanas ständigt och nya affärsmodeller lanseras. Samtidigt kommer rapporter om att tittarsiffrorna har stagnerat.
Tittarna, vare sig det är via en TV eller en dator, vill få mera bilder från fler miljöer. Tuffa krav gäller, men samtidigt visar undersökningar att tittande har minskat på olika håll. Foto: TT

 

Jag har jobbat med sport och television i över 20 år och ser nu påtagliga förändringar.

AT&T`s monstruösa bud på Time Warner (USD 85,5 miljarder)  i USA manifesterar med all önskvärd tydlighet att innehåll kommer att utgöra en central del av affären bland världens mer framåtlutade Telcos, dvs aktörer inom telekom.

De fann modellen

Konsumenterna förväntar sig omedelbar och problemfri tillgång till premiuminnehåll när de tecknar sig som bredbandskunder.

Det har under lång tid förekommit att Telcos dykt upp i skepnaden av TV-bolag, spanska Telefonica och franska Orange är två exempel, men det var först när BT Sports i England lyckades köpa in sig i Premier League som framtiden blev uppenbar. 

Det finns alltid ett stort och inbyggt motstånd i stora organisationer att rucka på sina affärsmodeller. När BT Sport knäckte koden att paketera och lansera sina egna nyskapade sportkanaler och även placera dem utanför sin egen infrastruktur för distribution fungerade det. 

Kunderna strömmade till och Skys värsta mardröm fanns plötsligt innanför huden på dem själva, dvs i de egna set-top-boxarna. Ett drömscenario för de stora rättighetsinnehavarna i allmänhet och Premier League i synnerhet. 

60 miljarder blev totalbeloppet för de inhemska EPL-rättigheterna över tre år och det har till och med fått annars hysteriska optimister att tro att taket nu kan vara nått. 

Lättflyktiga kunder

Det brukar i och för sig låta på det sättet ett år in i nya rättighetskontrakt, men det ska bli intressant att följa hur Sky och BT agerar för att fånga upp nutidens mediakonsumenter som är oerhört lättflyktiga i sin konsumtion av direktsänd idrott.

Rättighetsbranschens blickar är i mångt och mycket riktade mot just England i dessa tider. Förutom den enorma inhemska kampen om sändningsrättigheterna håller ett annat engelsk bolag på att rulla ut en global OTT-tjänst som har stora likheter med Netflix. 

Tjänsten heter Dazn och finns tillgänglig i Tyskland och Japan som är marknader där konkurrensen att köpa sporträttigheter av olika skäl varit begränsad. 

För konsumenterna är Dazn lite av en motvikt till dyra och exklusiva betal-TV-abonnemang. Kostsamma studioinramningar har skalats bort och konsumenterna erbjuds ett enormt utbud av direktsänd sport till ett väsentligt lägre pris än vad de vant sig att betala till tidigare etablerade TV-bolag. Grundaffären bygger på volym, både i mängden innehåll och antalet betalande kunder. Över tid har Dazn möjlighet att bygga upp en global köpkraft för rättigheter, vilket skulle göra det lättare och lättare att lägga till nya marknader för konsumenterbjudandet.

Tre olika aktörer

I stora drag är det tre typer av bolag som uppträder på marknaden för sporträttigheter:

- Traditionella TV-bolag som kommer från ett linjärt programmeringstänk.

- Telekom-operatörer som bland annat är rädda att deras innehållsleverantörer, dvs TV-bolagen, ska gå direkt mot konsument.

- Helt nya mediabolag som inte har någon historisk tung infrastruktur att släpa på och som vänder sig direkt mot konsument.

Grundförutsättningarna är alltså mycket goda för de rättighetsinnehavare som sitter på premiuminnehåll. 

En allvarlig fråga ställer sig emellertid idrottens rättighetsinnehavare ihop med ovanstående aktörer – vad håller konsumenterna på med? 

Hur beter sig tittarna?

De sitter inte stilla framför sina skärmar, de gör flera saker samtidigt, de gör eget innehåll, de vill vara delaktiga i evenemangen och många är snabba att förvandlas till pirater framför sina skärmar. 

Det är svårt att förutse vad konsumenterna ska hitta på och det är svårt att mäta vad de gör. 

Tittar de verkligen på matchen eller sitter de med två andra apparater igång? Är det matchen som drar eller är det den digitala samvaron kring ett evenemang som skapar efterfrågan på de rörliga bilderna? 

En strategiskt viktig fråga för många aktörer är att hitta ett kommersiellt gångbart förhållningssätt till en uppsjö av aktörer inom social media. Kommer dessa nya aktörer att utgöra ett komplement eller blir de i stället en konkurrent om direktsänd idrott?

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

I dag delar Svenska Spel via Gräsroten ut över 50 miljoner kronor till ungdomsidrotten i Sverige. Totalt har över en halv miljon svenskar fördelat pengarna på 8 556 föreningar inom 71 idrotter. Den idrott som får mest pengar är fotbollen på 29 926 621 kronor, följt av hockeyn på 5 838 537 kronor. 

Att Ola Serneke är en byggherre på offensiven och står bakom en unik multihall i Göteborg där han också är på väg att uppföra en skyskrapa är känt vid det här laget.  Nu är han också på väg att liera sig med Fotbollförbundet och Järfälla kommun i syfte att göra en extrem fotbollssatsning av internationellt snitt.

En nyckelroll har förre landslagsspelaren Patrik ”Bjärred” Andersson, som numera är affärsutvecklare på Serneke Projektutveckling.

På fredagen kom glädjebeskedet som både Bauhaus-galan och Daniel Ståhl längtat efter. Diskus får Diamond League-status!

Internationella friidrottsförbundet – World Athletics – presenterade hur grenarna fördelas på de 15 galorna nästa år och glädjande nog får BAUHAUS-galan arrangera den enda manliga diskustävlingen i Diamond League 2020 - på Stockholms Stadion söndag 24 maj.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Fotbollsföreningen Gatans Lag fick ta emot Volvo Car Sveriges och Svenska Fotbollförbundets stipendium ”Number 10” på en miljon kronor under Fotbollsgalan – Det känns helt fantastiskt . Gatans Lag finns till för de som vill ta sig ur missbruk, hemlöshet och kriminalitet och med det här stipendiet kan vi hjälpa så många fler, säger Sofie Nehvonen, tillträdande verksamhetsansvarig.

Bandyfinalerna fortsatt i SVT

Lördag 21 mars 2020 spelas bandyns SM-finaler på Studenterna i Uppsala. Nu är det klart att det blir direktsändning i SVT, inte bara 2020 utan även ytterligare tre år framåt (2020-2023). "En svensk idrottsklassiker och vi vill satsa här, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.