"Erbjudandet en glad överraskning"

Som tolvåring kom han till HIF. 1989 missade han ett A-kontrakt, men nu gör Mats-Ola Schulze comeback - som klubbdirektör.
Nu har Mats-Ola Schulze fått sitt A-kontrakt - han blir klubbdirektör i Helsingborgs IF.

 

Han kommer till ett HIF som wobblar på både det ena och andra sättet. 

  • Laget presterar ojämnt och det är påfrestningar både runt laget och supporters.
  • Ekonomiskt är det också en synnerligen ojämn kurva, med otillräckliga intäkter och ett ifrågasättande av kontraktet med Lagardére.
  • Och praktiskt, ja, ombyggnaden av Olympia och alla beslut kommer att kräva sin tid.

I det läget kliver han in, Mats-Ola Shulze som gjorde karriär i näringslivet i stället för fotbollen. Men nu är han alltså tillbaka, i en viktigare roll än någonsin. 47-årige Mats-Ola Schulze tillträder som klubbdirektör för Helsingborgs IF den 2 maj.

"Överraskande erbjudande"

- Erbjudandet kom som en glad överraskning. Att bli en del av HIF:s organisation och arbeta nära personalen samt såklart Henke, hans tränarstab och spelare blir spännande.

- I efterhand ser ju logiken glasklar ut. Tjugo år som fotbollsspelare, varav åtta i HIF. Därefter många år i näringslivet, senast i rollen som koncernchef i kontorsvarukedjan Ocay. 

- Samtidigt har jag fortsatt odla kärleken till fotbollen genom mitt engagemang i Hittarps IK, till en början som ideell ledare och sedan 2011 som ordförande för klubben. Jag antar att det var denna kombination av kunskaper och erfarenheter som väckte HIF:s intresse. 

Han minns ungdomsåren och tillvaron i HIF.

- Jag gick på Tycho Braheskolan och efter eftermiddagens sista lektion var det alltid raka spåret till HIF-villan. Där stod mat och läxläsning på programmet, innan träningen startade vid sextiden. 

Lirade mot Henke

HIF:s ordförande Sten-Åke Tjärnlund om HIF:s nye klubbdirektör: 

- Med Mats-Ola får vi det bästa från två världar. Han är en stark och tydlig ledare som är marknadsorienterad, affärsmässig och van att arbeta med tuffa ekonomiska förutsättningar. Dessutom är han lokalt förankrad och i själ och hjärta fortfarande en fotbollsspelare som ovanpå allt gjort karriär i HIF.

Bland de HIF-profiler som Mats-Ola minns finns första tränaren Lennart Nordin samt seniortränarna Bosse Nilsson och Roy Lindqvist. En annan stor profil, som han stötte på som motståndare i Högaborgs ungdomslag men nu kommer att samarbeta med, är Henrik Larsson:

– Det ska bli stimulerande att arbeta med Mats-Ola. Han har många bra erfarenheter som klubben kommer att ha stor nytta av, säger HIF:s manager Henrik Larsson.   

Svenska bordtennisförbundet växlar upp rejält! Efter succén vid lag-VM i Halmstad i månadsskiftet april/maj där Sveriges herrar tog brons har allt tagit fart. - Nu vil vi växa, säger förbundsordförande Petra Södrling.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Det ryker runt det röda gruset som omger de vita linjerna på Båstads teannisstadion igen. Det är varmt på läktarna och förhoppningen är att det också blir det även på center-courten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.