"Erbjudandet en glad överraskning"

Som tolvåring kom han till HIF. 1989 missade han ett A-kontrakt, men nu gör Mats-Ola Schulze comeback - som klubbdirektör.
Nu har Mats-Ola Schulze fått sitt A-kontrakt - han blir klubbdirektör i Helsingborgs IF.

 

Han kommer till ett HIF som wobblar på både det ena och andra sättet. 

  • Laget presterar ojämnt och det är påfrestningar både runt laget och supporters.
  • Ekonomiskt är det också en synnerligen ojämn kurva, med otillräckliga intäkter och ett ifrågasättande av kontraktet med Lagardére.
  • Och praktiskt, ja, ombyggnaden av Olympia och alla beslut kommer att kräva sin tid.

I det läget kliver han in, Mats-Ola Shulze som gjorde karriär i näringslivet i stället för fotbollen. Men nu är han alltså tillbaka, i en viktigare roll än någonsin. 47-årige Mats-Ola Schulze tillträder som klubbdirektör för Helsingborgs IF den 2 maj.

"Överraskande erbjudande"

- Erbjudandet kom som en glad överraskning. Att bli en del av HIF:s organisation och arbeta nära personalen samt såklart Henke, hans tränarstab och spelare blir spännande.

- I efterhand ser ju logiken glasklar ut. Tjugo år som fotbollsspelare, varav åtta i HIF. Därefter många år i näringslivet, senast i rollen som koncernchef i kontorsvarukedjan Ocay. 

- Samtidigt har jag fortsatt odla kärleken till fotbollen genom mitt engagemang i Hittarps IK, till en början som ideell ledare och sedan 2011 som ordförande för klubben. Jag antar att det var denna kombination av kunskaper och erfarenheter som väckte HIF:s intresse. 

Han minns ungdomsåren och tillvaron i HIF.

- Jag gick på Tycho Braheskolan och efter eftermiddagens sista lektion var det alltid raka spåret till HIF-villan. Där stod mat och läxläsning på programmet, innan träningen startade vid sextiden. 

Lirade mot Henke

HIF:s ordförande Sten-Åke Tjärnlund om HIF:s nye klubbdirektör: 

- Med Mats-Ola får vi det bästa från två världar. Han är en stark och tydlig ledare som är marknadsorienterad, affärsmässig och van att arbeta med tuffa ekonomiska förutsättningar. Dessutom är han lokalt förankrad och i själ och hjärta fortfarande en fotbollsspelare som ovanpå allt gjort karriär i HIF.

Bland de HIF-profiler som Mats-Ola minns finns första tränaren Lennart Nordin samt seniortränarna Bosse Nilsson och Roy Lindqvist. En annan stor profil, som han stötte på som motståndare i Högaborgs ungdomslag men nu kommer att samarbeta med, är Henrik Larsson:

– Det ska bli stimulerande att arbeta med Mats-Ola. Han har många bra erfarenheter som klubben kommer att ha stor nytta av, säger HIF:s manager Henrik Larsson.   

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.