En entreprenör och innovatör

Jonas Persson, vd för Commercial Sports Media, är hemkommen från den årliga sport- och TV-mässan i Monaco. Med nya intryck och alltjämt belåten med sitt nya bolags medverkan i ett rekordavtal.
Jonas Persson är en entreprenör av format inom sport-TV. Den årliga mässan i Nice missar han aldrig. Det är en självklarhet att träffa kollegor och ta intryck av nyheter i olika form.

 

Entreprenören och innovatören inom sport-TV, Jonas Persson, har varit på plats på mässan fler än 20 gånger och sett hur TV-rättighetsbranschen förändrats. 

- Det som driver utvecklingen just nu är de traditionella och nya mediabolagens fokus på OTT-plattformar, säger Jonas, vars bolag nyligen var exklusiv rådgivare åt SHL i samband med ishockeyns nya mediaavtal. 

Avtal värt 4 miljarder

SHL lyckades pricka rätt när de gick ut på marknaden för att göra sitt nya mediaavtal som kan vara värt nästan 4 miljarder kronor över sex år. De uppger bl a branschorganet TV Sports Market. I så fall det största rättighetsavtalet någonsin i Norden.

- Jag kan inte kommentera några siffror, men SHL kom ut på en stark marknad som var förberedd på processen. Det gav ett mycket bra resultat.

Jonas Persson med mer än 20 år i sport TV-branschen var under 2015 med och bildade Commercial Sports Media, där också investment banken Stella Advisors finns med som delägare. Övriga delägare är Anders Wistrand och Per Lundquist.

- Vår affärsmodel handlar om att sätta samman processer och arbetsmetoder från investment banking med våra långa erfarenhet från rättighetsbranschen. Vi tror på genomarbetade och strukturerade processer och att då erbjuda potentiella köpare en trygghet.

- Många i mediabranschen är trötta på den dåliga affärskultur som funnits i flera stora idrottsorganisationer. Den upprensning som just nu sker i FIFA och neråt borde naturligtvis ha ägt rum för flera år sedan. Tyvärr har idrotten förlorat miljardbelopp över åren, säger Jonas Persson.

Kontor runt om i världen

Commercial Sports Media fokuserar sin verksamhet i norra Europa.

- Den nordiska mediamarknaden är väl utvecklad med snabbflyktiga konsumenter och hög innovationshöjd. Vi tror på att vara duktiga på vår hemmamarknad och sedan ta den kunskapen med oss till andra territorier, säger Jonas som var med och byggde upp en global sport TV-affär med IEC in Sports

Han grundade IEC in Sports 1994 med fokus på försäljning av internationella TV-rättigheter. Från början handlade det om mindre idrottsevenemang, men med internationellt deltagande. 

Över tid expanderade verksamheten till att omfatta kontor i Stockholm, London, Lausanne, Dubai, Hong Kong och Sydney. Som mest representerade bolaget 300 idrottsevenemang runt om i världen. IEC in Sports erbjöd även olika former av TV-service runt de evenemang som de jobbade åt. Det innebar TV-produktion, överföring och post production. 

- Vi hade en fantastisk tillväxt i en period då teknikutvecklingen gjorde det möjligt att lansera fler och fler TV-kanaler. Alla behövde innehåll och vi kunde erbjuda tusentals sändningstimmar, säger Jonas, vars bolag under en tid distribuerade flest tennisevenemang i världen. 

Det slutade bland annat med att bolaget tog klivet in som arrangör av tennisevenemang, som de båda ATP-tävlingarna i Båstad och Stockholm. 

Såldes IEC två gånger

I det läget hade Lagardere kommit in som ägare till IEC. Det var andra gången som företaget blev uppköpt.

Första gången skedde det 2001, då Sport Resource betalade en rekordsumma och Jonas Persson stannade som vd.  Två år senare kom erbjudandet att träda in som ägare igen. 

Så skedde och IEC expanderade kraftigt och blev intressant för internationella bolag. 2007 avslöjades att franska Lagardere köpt upp bolaget för runt 750 miljoner kronor.

- Riskerna hade ökat och vi kände att vi behövde större muskler för att konkurrera med bjässarna i branschen. Där fick vi hjälp av fransmännen, säger Jonas som stannade på bolaget fram till 2013. 

- Då hade alla de personer som jag från början med jobbade ihop med i Paris lämnat och det var dags att göra någonting annat.

"Jag är en entreprenör"

Under ett par år jobbade Jonas som rådgivare, bla åt Stella Advisors och med investeringar i mediabranschen. Han hann även med att skriva en bok om Sport Marketing ihop med Anders Ericsson. Under fjolåret kom aptiten tillbaka att jobba operativt igen.

- Jag är en entreprenör och gillar att få fart på saker. När jag såg glöden hos två av mina yngre fd kollegor från IEC kunde jag inte motstå möjligheten att ge mig in i TV-sportbranschen igen och samtidigt ta med mig erfarenheter från Stella.

Han står också bakom Sportway.se tillsammans med några andra mediaprofiler. En sajt med webb-tv och ett socialt forum för sportintresserade ungdomar. 

Jonas är även varit i föreningslivet. Sedan ungdomsåren är Kalmar FF favoritklubben och där ingår han numera i styrelsen som vice ordförande. Dessutom är han ledare i mindre föreningar hemma i Danderyd där han bor. 

- Det är mycket lärorik och intressant att vara med på insidan i föreningarna. Mycket handlar som vanligt om att få ekonomin att gå ihop och många klubbar har det kämpigt.

"Då hade vi haft 500 anställda"

Men åter till branschen för sport-TV, vilka trender gäller?

- Det har nästan alltid funnits en eller ett par källor med ”crazy money”. Sådant som inte går att räkna in i ett normalt excelark. En tid kom pengarna rån Sydamerika, sedan Abu Dhabi och framför allt Qatar. Nu är det Kina som gäller. De köper in sig över allt i sportbranschen och rättighetspriserna går genom taket.

- Centraliseringen av rättigheter bort från den lokala arrangören till förbund och andra centrala paketeringar fortsätter i ganska hög hastighet. Det ökar nivån på riskvilligt kapital och kräver större bolag som samarbetspartners.

- Fler och flerinitiativ tas för att komma tillrätta med korruption och matchfixing i idrotten. En viktig delkomponent här är att branschen blivit större och duktigt folk byter jobb från mediabolag, förbund och agenturer. Det leder till att kompetensnivån totalt sett ökar ständigt i branschen. Det är bra att svensk fotbolls Lars-Christer Ohlsson går i bräschen för det arbetet mot korruption.

- Alla letar efter affärsmodeller för att på effektivt sätt nå ut till slutkunden digitalt med olika erbjudanden i syfte att äga en större del av affären. Distribution av innehåll via OTT-plattformar gör det möjligt för fler rättighetsinnehavare att nå ut till slutkunderna. 

- Det i sin tur banar väg för nya digitala aktörer att kliva in jämsides med de traditionella mediabolagen, som måste försöka hinna springa ikapp.

Finns det några lokala trender, dvs där mindre aktörer kan göra sig gällande?

- Efterfrågan på premiuminnehåll ökar överallt, så också i Sverige, men med nya tekniska innovationer är redan den lokala idrotten, även på ungdomsnivå, mer tillgänglig och efterfrågad. Jag tror på att tillgängliggöra innehåll från det som ligger nära och berör folk. Här har också utbudet exploderat bara under de senaste åren. Med dagens teknik går det också att komma favoritlagen ännu närmare, fansens engagemang kommer definitivt att öka.

Om du gör en tillbakablick. Vilken affär ångrar du mest att du inte fick?

- Definitivt Australian Open i tennis 2006. Vi hade det bästa erbjudandet och hade fått klartecken på att köra, men blev politiskt bortdribblade. Hade vi fått det uppdraget tror jag att IEC in Sports kunnat fortsätta som oberoende aktör och förmodligen haft 500 anställda idag, men så blev inte.

Har du något drömprojekt?

- Länge var det US Open i tennis. Det är ett otroligt evenemang i en fantastisk stad, New York. Som TV-produkt var US Open länge underutvecklat utanför USA och det fanns en enorm förbättringspotential.

- På hemmaplan skulle jag säga Allsvenskan i fotboll, som fått stryk i förhandling efter förhandling om TV-avtalen. Allsvenskan har aldrig sålts på sina egna meriter utan paketerats med övrig svensk fotboll och dessutom blivit hårt drabbad av den ekonomiska katastrofen med Kentaro. 

- Det är tråkig för alla som jobbar och sliter i alla klubbar med små resurser varje dag. Gapet till ishockeyn har blivit jättestort och även i en jämförelse med andra europeiska fotbollsligor är det tydligt att värdet på Allsvenskan klart understiger det värde som andra jämförbara länder har på sina förstaligor. 

- Till exempel är TV-avtalen i Norge och Danmark nästan dubbelt så stora som det i Sverige. Detta på mindre marknader.

Vad gör Commercial Sports Media om tre år?

- Då har vi blivit ännu bättre på att skapa värden åt våra uppdragsgivare genom att konstant följa med och lära oss om kundernas digitala konsumtionsvanor samt hur mediabolagen positionerar sina erbjudanden därefter.

- Vi är förhoppningsvis ett dussintal erfarna konsulter utsprida på ett antal kontor i världen.

Jonas Persson tar fart igen. Han kan inte låta bli.

Thomas Ejderhov

Ola Serneke tar sats igen. Entreprenören bakom jättearenan i Kviberg i Göteborg vill nu komplettera anläggningen med en enorm skidhall för utförsåkning samt en unik multisportarena. Och lite till...

33 000 löpare är anmälda till Stockholm Tunnel Run Citybanan på lördag – invigningen av Citybanan. Redan nu finns det en vinnare: Stockholms Stadsmission som får 680 000 kronor via startavgifterna – att användas till sitt arbete med socialt utsatta i Stockholm. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Anders Friman är mannen bakom succén Bandyhjärtats Miniallsvenska. På två år har han genom sajten bandyhjärtat.se samlat in 300 000 kronor tack vare sponsorer och medlemsavgifter.

Ge er till tåls, ”Parneviks” återkommer. Golfstjärnan Jesper Parnevik blev TV-stjärnan som släpper in kända svenskar i familjens fashionabla villa i Florida.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.