Sponsorerna prioriterar idrotten

Idrotten är den största mottagaren av sponsorpengar (59 procent), medan kultur (7 procent) och välgörenhet/samhällsbyggande (23 procent) har skiftat plats.
En ny och ännu inte publicerad Temo-undersökning visar att relationerna har förändrats under senare år.
Idrotten behåller sin särställning. För fem år sedan hade idrotten 70 procent av marknaden. Kulturen hade ca 20 procent och så kallad social sponsring av till exempel välgörenhetsorganisationer, knappa 10 procent.


- Man kan anta att den sociala sponsringen har vuxit tack vare att välgörenhets- och biståndsorganisationerna är duktiga på att dra till sig medel - medan kulturinstitutionerna inte är det. En annan självklar orsak är ju de katastrofer som inträffat i världen på sista tiden, säger Peter Viklund, sponsoranalytiker på Temo som genomfört undersökningen i samarbete med intresseorganisationen Sponsrings- och eventföreningen, till Dagens Nyheter.

En förklaring till att kultur backar är att sponsringen inte får framträda ordentligt och därmed blir också beslutsfattarna tveksamma.

Temo har kontaktat 152 företag med fler än 100 anställda och bett om enkätsvar som påvisar att ett så kallat kulturbegrepp som "entertainment", dvs underhållning, är på stark frammarsch. Hit räknas bland annat festivaler, shower och andra stora, iögonfallande evenemang. Däremot intresserar inte den mera traditionella kulturen lika mycket.

- Vi har ställt öppna frågor av typen "finns det några bra kulturprojekt som ni skulle kunna tänka er att sponsra". Vissa initierade har svarat "Ostindiefararen" i Göteborg eller Moderna museet i Stockholm. Men det svar som verkligen lyser igenom är Melodifestivalen.

På kollisionskurs, att döma av senaste fakta, är därmed svaren från den årliga Sponsorbarometern, en intervjuundersökning med ett representativt urval av 1.000 svenskar äldre än 16 år, där senaste resultatet och för tredje året i följd är att svenska folket är mer intresserat av kultur än av idrott - men företagens vilja och beslut går i en helt annan riktning.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.