240 sponsormiljoner till Elitserien

De som redan har mest pengar får också in mest pengar. Frölunda och Färjestad har organisation och attraktivitet nog för att locka flest sponsorer. Därför toppar de sponsorligan i hockeyns Elitserie.
I kraft av SM-titeln från förra säsongen och ett väl utvecklat marknadsarbete förmår Frölunda bearbeta näringslivet i västra Götaland. Konsekvensen blir 33 nya miljoner.

Av övriga klubbar skuggar Färjestad på 23, lika många som Linköping medan kvartetten Mora, Leksand, Brynäs och Modo stannar vid runt 15 miljoner.

Sammanlagt drar Elitserien in 240 sponsormiljoner.
Så här ser sponsorligan ut (fjolårets summor inom parantes)

1. Frölunda 33 (30)
2. Färjestad 23 (23)
3. Linköping 23 (23)
4. HV71 21 (20,5)
4. Timrå 21 (21)
6. Luleå 20 (17)
7. Djurgården 19 (19)
8. Södertälje 18 (13)
9. Mora 16 (13)
10. Leksand 15,5 (14)
11. Brynäs 15 (14,5)
12. Modo 15 (13,5)
Källa: Dagens Media

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.