Av kärlek ger han sin klubb 10 miljoner

Leif Danielsson har visioner om hur man ska gå vidare, men det sparar han till senare. - Man måste gjuta grunden innan man börjar med huset, säger han och påpekar att ekonomi och organisation måste klaras först. Det sportsliga är nästa steg, säger Leif Danielsson, finansmannen som ger hockeyklubben Björklöven 10 miljoner kronor.
A-lagsverksamheten ska bolagiseras och Leif Danielsson är den person som gör det möjligt. Han tar 10 miljoner ur egen ficka och ger klubben. - Jag gör inte det här i något vinstintresse utan av kärlek till Umeå, ishockey och Björklöven, säger Leif Danielsson.

Han är Mr X som tidigare också bidragit med stora belopp, men då velat vara anonym. Men nu träder han fram, entreprenören, företagaren och riskkapitalisten som är född och uppvuxen i Umeå. Han har staden som bas och bostadsort, men ett arbete som han tar honom runt hela världen.

Efter tekniskt gymnasium och universitetsstudier ibland annat juridik inledde han karriären med att  jobba med att serva tvättmaskiner och storköksutrustning. Han har skapat ett imperium med fastigheter, företaget Realia, investeringar i IT, bredband, dataspelsföretaget Daydream, poker och vadslagningssystem, riskkapitalsatsningar och en hel del andra verksamheter.
Totalt med en omsättning på 11,1 miljarder

- Vi befinner oss på flera kontinenter och jag reser väldigt mycket men just nu är jag hemma mer än vanligt. Då vill jag också passa på att göra något för Björklöven som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, säger Leif Danielsson i Västerbottens-Kuriren.

Han ingick i Björklövens styrelse i några år och har ett starkt engagemang i klubben. Därför har han längre funderat på hur han skulle kunna hjälpa föreningen ur den rådande ekonomiska krisen.
- Jag vill en gång för alla ge Björklöven en chans att utvecklas till den livskraftiga och blomstrande förening de flesta umebor vill att den ska vara, säger Leif Danielsson.

Han betonar vikten av att föreningen tar ett samhällsansvar mot ungdomar, mot medlemmar och mot supporters.
- Jag tror att Björklöven är Umeås mest kända varumärke och jag vet att det är något folk talar positivt om var man än träffar dem i världen, säger Leif Danielsson. Jag vill att det varumärket vårdas och jag ser gärna att aktien blir något av en folkaktie där företaget har många små ägare.

Leif Danielsson vill vara stolt över klubben och tycker att många flera i Umeå borde inse värdet av Björklöven.
- Jag hoppas att det finns många andra som vill bidra efter bästa förmåga, säger han vidare. Umeå behöver ett ishockeylag att samlas runt och vara stolta över.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.