Fotbollen byter sponsorstrategi

Fotbollen är det ledande sponsringsobjektet inom svensk idrott. På högsta nivå, Svenska Fotbollförbundet, har Top 2000 varit det exklusivaste av de externa samarbetskoncepten. Men nu ska detta skrotas, erfar Idrottens Affärer.
Svenska Fotbollförbundet är i färd med att sälja in ett helt nytt sponsorkoncept på marknaden, skriver Magasinet Fotboll i sitt kommande nummer:

”Less is more – mindre är mer – är ett begrepp som blivit framgångsrikt inom idrottssponsringen med Champions League och UEFA som banbrytare. Nu tar Svenska Fotbollförbundet efter.


Värdet på svensk fotboll har ökat, det finns fler produkter och projekt att marknadsföra och sälja. Inom näringslivet finns också en ökad efterfrågan för att använda sig av och förknippas med fotbollen.

Därför sker just nu en omdaning av Svenska Fotbollförbundets sponsorsstruktur. Top 2000-konceptet som funnits i nära ett decennium ska ersättas av en pyramid med färre stora samarbetspartners i toppen men med flera nya möjligheter i botten.

- Det senaste året har vi haft 16 företag i Top 2000. Men vi känner att vi behöver hitta nya paketeringar, de bästa möjliga för båda parter, och öka flexibiliteten. En tydligare verksamhetsinriktning är något vi också försöker skapa, säger marknadschefen Jan Larsson.

Svenska Spel kommer att finnas kvar som den övergripande huvudsponsorn, nuvarande avtal sträcker sig fram till 2008. Därunder ska samarbeten inledas med fyra-fem nationella samarbetspartners, vilka får exklusiva rättigheter till all verksamhet inom Svenska Fotbollförbundet samt i samarbete med SEF och EFD, rättigheter inom elitfotbollen på klubbsidan.

Officiella samarbetspartners kommer att knytas till herrlandslaget, till damlandslaget och till ungdoms- och breddfotbollen – sex inom varje område.”

För Idrottens Affärer berättar Jan Larsson också att ytterligare en rad samarbets- och affärsmöjligheter tillskapas mellan fotbollen och näringslivet. Detta under rubriker (och paket) som till exempel ”Officiell Leverantör”, ”Landslagets Företagspool”, ”Talangutveckling” liksom olika typer av licensavtal och samarbeten inom anläggningsområdet med mera. Den nya sponsorstrukturen ska vara helt introducerad 2007.



 

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.