Sponsorn blev kär i klubben

- Jag har blivit kär i klubben och därför vill jag göra det här. Det handlar inte om att tjäna pengar, för det lär jag knappast göra. Snarare tvärtom. Finansmannen Bo Johansson vill köpa basketklubben Plannja och göra den konkurrenskraftig i Europa.
Det senaste styrelsemötet i Plannja Basket lär många komma ihåg.
Allt var sig likt till dess att finansmannen Bo Johansson harklade sig och sa
- Jag ser inget snyggt sätt att linda in det här, så det är lika bra att jag går rakt på sak. Läget är följande: jag vill köpa Plannja Basket.


Luleå har fått sin egen Roman Abramovitch.
- Nja...Roman sa väl att han inte ens gillar fotboll. Och det delar jag i och för sig med honom. Jag tycker inte heller om fotboll, medger Bo Johansson i tidningen NSD.
Vad ett köp skulle innebära i penningsumma har inte Bo Johansson en aning om:
- Det är för tidigt att säga. Jag har svårt att uppskatta vad en verksamhet som går med förlust kan vara värd, men när föreningens värde slagits fast får jag helt enkelt garantera en summa.

Han hoppas att affären ska vara realiserad till nästa säsong. Men han är medveten om att det blir en lång process innan något är klart. Han är mån om att en klar majoritet av klubbens medlemmar och sponsorer tycker det här är bra.
- Alla ska känna att det här är ett steg framåt. Om någon eller några känner att det är ett steg tillbaka struntar vi i alltihop och fortsätter som vanligt.

Gällivaresonen Bo Johansson blev finansman och har tjänat stora pengar i det schweiziska finansbolaget Obol Investment.
Intresset för Plannja har funnits i många år, men växte avsevärt efter ett möte med Plannjas klubbdirektör Lars Mosesson, som också kommer från Gällivare. De hade mycket gemensamt och Bo Johansson klev in i basketsporten.
I dag är Obol en av Plannjas största sponsorer och huvudsponsor för hela basketligan. Företaget och Plannja har ett kontrakt värt en miljon kronor årligen. I fjol innebar det att klubben kunde genomföra en spektakulär värvning av stjärnforwarden Fred Drains från Norrköping

Obol blev också ett rubriknamn i samband med krisen i Örebro SK för ett år sedan. Jan Saradlic, styrelseledamot i Obal Investment och boende i Örebro, föreslog att företaget skulle köpa Eyravallen. En affär som dock stoppades av kommunen. Senare blev Obol huvudsponsor i hockeyklubben Örebro HC som har sikte mot Superallsvenskan i första hand.

I dag äger Obol Investment det schweiziska hockeylaget Geneve, där Tre Kronorws Andreas Johansson spelar. Andreas och Bo Johansson driver också gemensam affärsverksamhet inom vinbranschen.
I februari ska Geneves samtliga sponsorer, bland annat Rolex, komma till Luleå för att träffa Plannjas sponsorer, ett möte ni syfte att nya nätverk ska uppstå.

Bo Johansson berättar hur hans idé att köpa Plannja Basket sakta har vuxit:
- I mina ögon är Plannja världens bästa klubb. Den gör allt rätt. Sättet den jobbar på är expemplariskt och egentligen är det en solskenshistoria att en klubb från lilla Luleå har kunnat bli så stor och framgångsrik. Plannjas framgångar är välförtjänta, men jag har också sett hur man fått kämpa för att få ekonomin att gå ihop varje säsong.

Nu betonar han att det är privatpersonen Bo Johansson som vill köpa Plannja - inte företaget Obol Investment.
- Nej, en sådan investering hade jag haft svårt att få igenom, eftersom den knappast lär generera några pengar. Min tanke är absolut inte att tjäna pengar. Det här vill jag göra av kärlek och intresse. Min dröm är att kunna utveckla Plannja och hjälpa klubben ut i Europa igen.

Han planerar att bolagisera föreningen där han själv blir ägare av 49 procent av bolaget.
- Mer får man inte äga i Sverige enligt riksidrottsreglerna. Men det där är jag sugen att utmana. Elitklubbarna idag är ingen ideell verksamhet och skulle verksamheten bolagiseras fullt ut skulle vi inte behöva se affärer av den typen vi nu ser i IFK Göteborg.

Nu har processen startat i Luleå. Plannjas klubbdirektör Lars Mosesson både tror och hoppas att Bo Johanssons köp av Plannja ska kunna realiseras.
- Just nu befinner vi oss i en idéfas och båda parter ska tänka igenom förlsaget. Sedan ska vi ha ett nytt möte i december.


 

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.