Sponsorn som fanns - och ändå inte

En riktig blåsning – utan vinnare. Det är vad som har drabbat Gais. En sponsor som inte var just den aktuelle sponsorn, en reklam som inte var riktig reklam, ja, historien är egentligen osannolik och förmodligen unik i svensk idrott.
Det skedde i samband med Gais allsvenska kvalmatch mot Landskrona. Klubbens hemsida, annonsen i kvällspressen och matchtröjan bar samma logo och samma budskap. Men det aktuella företaget hade inte beställt reklamen och visste följaktligen inte om sponsringen.


I efterhand blev den märkliga historien känd.
- Jag hade inte beställt någon reklam för mitt företag av Gais, utan fick reda på detta genom en bekant som såg mitt företags namn i tv på en matchtröja, kommenterar företagets ägare i Göteborgs-Posten.

Men vem beställde exponeringen och dessutom betalade? Ett lokalt mindre göteborgsföretag har rätten till varumärket, men någon förklaring till ett mycket annorlunda beteende har inte framkommit.

- Jag har förstått att detta handlar om ett varumärkesintrång från den person som sponsrat Gais. Vi hade ingen historik gentemot den personen som driver verksamhet som han kallar (företagets namn) och som vi nu förstått inte haft rätt till, säger Roland Blomstrand, vice ordförande i Gais med bland annat ekonomin som ansvarsområde.

Han förstod inte heller vad som hade hänt när historien avslöjades. Blomstrand och företagaren var lika ovetandes, men Gais-ledaren vill försvara händelsen:

- Som fotbollsklubb är det svårt att göra varumärkeskontroller när någon kommer och vill sponsra klubben med ett mindre belopp. I det här fallet handlar det om utfästelser om framtida tjänster till mindre belopp. Vilket vi inte har för avsikt att utnyttja med den insikt vi har i dag.

Blomstrand beklagar det inträffade:.
- Vi ber om ursäkt till den rättmätiga ägaren av det aktuella bolags- och varumärket. Men som alla förstår har en fotbollsklubb inga organisatoriska möjligheter att syna en sån här osannolik historia.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.