Moras egen framgångsmodell
Mora IK uppvisar en framgångsrik sponsormodell - uppvakta företaget som gör affärer med din lokala och redan befintliga sponsor. På det viset har elitseriens dalarepresentant fått en partner i Dubai.
Mora har tecknat ett sponsor- och samarbetsavtal med ett miljardföretag i Dubai vid namn Cavotec som är Mora-baserade Wibes största kund. - Det här är vårt första stora engagemang i sådana här sammanhang. Det känns bra att vara med och stödja verksamhet i en liten ort, säger Cavotecs vd Thomas Widegren till Falu-Kuriren.
Wibe har hört till Mora mest framträdande sponsorer i flera år. Cavotec är Wibes distributör av kabelstegsmaterial från Wibe i Förenade Arabemiraten. Cavotec omsätter en miljard kronor, är verksamt i 25 länder och har 450 anställda.
- Vi är ett nischföretag, som är med och bygger flera skyskrapor bland annat i Dubai, berättar Thomas Widegren. Han har besökt Mora vid ett antal tillfällen och insett betydelsen av elithockey i Mora med omnejd.
- Vi är en av Wibes största kunder. Vi tycker att vi sponsrar något som mina svenska kollegor kan ha nytta av, förklarar Thomas Widegren.
Cavotecs logo placeras på ärmarna på Moras matchdräkter vilket också betyder att dressen är så gott som slutsåld. Marknadsarbetet har över huvud taget varit framgångsrikt i klubben.
- Vi känner ett stort stöd i bygden och har lyckats knyta till oss sponsorer utanför länet, säger marknadschef Johan Sares.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.