Huvudsponsorn stämmer Hammarby

Spelarna har inte använt den utrustning som är överenskommit i avtalet och därför kräver sportvaruföretaget Kappa 28 miljoner kronor i kompensation av Hammarby. Några dagar före den allsvenska premiären hotas klubben av sin före detta huvudsponsor.
Flera av spelarna har använt andra skor och inte Kappas, därmed har inte företaget fått den uppmärksamhet och marknadsföring som uppgörelsen eftersträvade anges i en stämningsansökan.

- Det är inget att ta lättvindigt på. Men jag anser att vi har rätten på vår sida, säger Henrik Appelqvist, vd i Hammarby Fotboll AB, till Dagens Nyheter.
Kappa hävdar att det rör sig om ett avtalsbrott och önskar få 28 774 000 kronor i kompensation för ett avtal har spräckts.

Rekordavtal

2005 enades parterna om ett rekordstort avtal, med ett värde i utrustning och värt 25 miljoner kronor. Hammarby bytte materialleverantör, eller så kallad Technical Sponsor och tecknade ett femårigt avtal med italienska varumärket Kappa.
Avtalet signerades av Hammarby med dels Kappas ägare, BasicNet, och dels Kappas licenstagare i Norden, danskbaserade Primetime Denmark AS. Primetime skulle i inledningsskedet ge Hammarby support till klubbens fotbolls- och merchandiseverksamhet.

- Det här är bättre än det tidigare avtalet och innebär ytterligare ett kvitto på hur starkt vårt varumärke är, sa Henrik Appelqvist i en kommentar.
Klubben hade haft kontrakt med samma leverantör i tio år, men Kappa tog nu över rättigheterna. Det italienska klädmärket hade också nått sitt mål om att skriva avtal med två av Nordens främsta fotbollsklubbar, dels Hammarby och dels FC Köpenhamn.
Kappa skulle klä A-laget för såväl match som resor. Dessutom skulle Kappa stödja supporterklubben i den växande marknaden av tröjor, halsdukar, vimplar etc och en ny affär skulle öppnas på Hornsgatan i Stockholm.
Glädjen var stor och Hammarby såg en potential i försäljningen av supporterprylar som 2005 omsatte 12,3 miljoner kronor.

Sämre skor

I dag råder en helt annan ton mellan parterna.

- Vi har inte sett stämningsansökan än. Och vi delar inte deras uppfattning. Vi ska grundligt analysera stämningen och sedan får vi se hur vi går vidare, säger Appelqvist.
I Hammarby finns en bestämd uppfattning om att Kappa inte har levererat den utrustning som klubben och spelarna har önskat. Framför allt har kvalitén på skorna brustit och den kritiken delas av flera andra ”Kappa-klubbar” i Europa.
- Det har inte varit förstklassigt material, menar Appelqvist som är överraskad över Kappas agerande.
Jan Friedman är ordförande i Hammarby Fotboll AB och säger:
- Det är inte bra att sådan här historier hamnar i en rättstvist. Men vi får väl överväga om inte vi ska stämma dem istället.

 

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.