Volvo i gigantiskt sponsorprojekt

Trots att allt färre bilar säljs och att koncernen därmed tvingas till uppsägningar av personal hoppar inte Volvo av som global golfsponsor. Efter Volvo Masters inleds nu en ny mångmiljonsatsning i Spanien.

- Vi måste fortsätta satsa på marknadsföring, säger Per Ericsson, vd för Volvos sponsrings- och eventbolag.

World Match Play Championship har tidigare har sponsrats av HSBC och spelats på Wentworth, men tävlingen ska flyttas till Costa del Sol och den nya anläggningen Finca Cortesín, ritad av Cabell Robinson, och det är där som Volvo blir ny huvudsponsor.

Viktigt att vårda relationer

Nyheten tillkännagavs i Marbella i samband med Volvo Masters som nu spelas för sista gången. Men det innebär alltså inte att Volvo backar ur golfsporten. Koncernen omprövar heller inte beslutet att fortsätta som global golfsponsor när bilaffärerna går sämre än någonsin och framtvingas massiva uppsägningar.

- Att förändra människors arbetsvillkor är det svåraste man kan göra. Men för oss som är kvar är det oerhört viktigt att vi fortsätter att satsa på vår marknadsföring. Vi måste få ut varumärket och det är viktigt för oss att vårda kundrelationerna, förklarar Per Ericsson, vd för Volvos sponsrings- och eventbolag för golf.se.

Ett avtal om tre år är skrivet och Volvo ska arrangera tävlingen tillsammans med IMG. Speldatum är inte bestämt utan det avgörs av PGA-tourens spelschema. 16 spelare ska i alla fall delas in i fyra grupper där alla möter alla i 18-hålsmatcher under torsdag och fredag. De fyra främsta går vidare till helgens finalspel.

- Nytt är också att alla matcher kommer att spelas till och med 18:e hålet, eftersom "hålskillnad" kan bli avgörande. Det positiva med det är att man vet att det 18:e hålet kommer att spelas, vilket gynnar placeringen av läktare och tält där, säger Ericsson.

Öppen för Scandinavian Masters

Han har nyligen tillträtt sitt jobb och kommer närmast från mediebyrån Carat och dessförinnan Bingolotto och Postkodlotteriet.

Nu ska han tillsammans med IMG, som har kontrakt med sex av världens åtta bästa spelare, locka världens 16 främsta till Volvo World Match Play och det ska ske utan appearence money.

Per Ericsson får också fråga om han kan tänka sig att Volvo återkommer i Scandinavian Masters och svarar:
- Ingen från tävlingen har talat med mig personligen ännu. Men jag stänger inga dörrar, säger han.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.