Nordea söker ny friidrottsgeneration
– När Nordea nu förlänger sitt avtal med Svensk Friidrott innebär det att vi tillsammans lägger in ännu en växel för att öka möjligheterna på barn- och ungdomsområdet. Nordeas insatser har betytt ett lyft för föreningar och ungdomsledare. Med friidrottens exceptionella framgångar i seklets början har intresset för sporten fullkomligt exploderat i framför allt de yngre åldersgrupperna, säger Lennart Karlberg, ordförande i Svensk Friidrott.
Nordea är Svensk Friidrotts barn- och ungdomssponsor sedan 2006. Nu förlängs avtalet i ytterligare tre år. Förutom ett ekonomiskt stöd kommer Nordea fortsätta att utveckla samarbetet kring Nordea Friidrottsskola, Nordea Regionmästerskap och Nordeakampen.
Nordea Friidrottsskola genomfördes under sommaren 2008 i 144 friidrottsföreningar där över 15 000 barn och ungdomar gavs möjlighet att delta. Drygt 1 000 äldre ungdomar fick också prova på ledarskap i Nordea Friidrottsskola.
Nordeas har också ett tätt samarbete med sina barn- och ungdomsambassadörer för friidrott som 2009 är: Johan Wissman, Mustafa Mohamed, Helena Engman, Emma Green och Yannick Tregaro.
– Vårt samarbete med friidrotten inom barn- och ungdomsområdet har varit mycket lyckat de här tre åren. Vi är glada över att kunna fortsätta och utveckla samarbetet som gör det möjligt för ännu fler barn och ungdomar att friidrotta, säger Tomas Björklund, marknadschef Nordea Sverige.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.