Dollarmiljoner räddar The Derby

3 miljoner dollar räddar The Derby, Universal Sports och NBC Sports räddar amerikansk friidrott, Intersport kliver in i basket och Sony Ericsson framträder inom tennis. Se där fyra nyheter inom global sponsring.

(Galopp) The Derby får väl sägas vara den mest prestigefulla hästtävlingen i världen. Det har varit skakiga tider ekonomiskt för tävlingen sedan Vodafone, sponsor i 14 år, hoppat av. Men nu kliver Investec, en bankkonstellation, in som både räddare och garant de närmaste fem åren. Avtalet beräknas vara värt 600 000 dollar årligen eller totalt 3 miljoner dollar.
The Derby, som ägs av Epsom Downs Racecourse och Jockey Club Racecourses, bara knappt en månad bort, lanserade så sent som för bara någon vecka sedan en stor satsning på ett nytt hotell och en huvudläktare. En investering på närmare 38 miljoner pund, eller 455 miljoner kronor.

 

(Friidrott) Friidrotten är en stor global sport, men har haft svårt att hävda sig tv-mässigt och bland sponsorer i det land med flest och bäst friidrottare, nämligen USA.
Nu förlänger Universal Sports och NBC Sports avtalet med internationella friidrottsförbundet och köper rättigheterna till samtliga större friidrottstävlingar i fem år från 2010. Det inkluderar VM 2011, 2013 och 2015. Avtalet beräknas vara värt 25 miljoner dollar. De amerikanska tv-bolagen har nu förbundit sig att också visa minst 130 timmar friidrott under 2009, bland annat från VM i Berlin i augusti.
För NBC Sports ses avtalet som strategiskt viktigt eftersom NBC har de olympiska rättigheterna till och med 2012 i London och friidrotten är så stor sport i OS.
Apropå friidrott noterar vi också att det franska friidrottsförbundet skrivit avtal  på två år värt nära 1 miljon dollar med Alma Consulting Group för den franska friidrottstouren som startade 2007. Alma tar därmed över sponsorskapet från mediekoncernen Lagardère som ju bland annat äger svenska IEC in Sports. Två nya tävlingar tillkommer också på den franska friidrottstouren. (SportsPro)

 

(Basket) Sportkedjan Intersport blir sponsor för de fyra största basketevenemangen som Fiba Championships, EuroBasket och VM de kommande två åren i ett avtal med det internationella basketförbundet Fiba. Detta sedan Fiba lovat utökad bevakning av evenemangen på internet via företaget Perform. (SportsPro)

 

(Tennis) Sony Ericsson förlänger sitt sponsoravtal med tennisturneringen i Miami som drivs av IMG, med ytterligare ett år. Kontraktet är värt 3,3 miljoner dollar. Sony Ericsson hade tippats skriva ett längre avtal, men valde att bara förlänga med ett år för att sedan förhandla om en fortsättning som enligt företaget måste innehålla mer än nuvarande avtal. (SportsPro)

 

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

Det ideella engagemanget är ännu närvarande i svensk idrott. 
-Ja, i varje fall vad gäller orientering, utan alla frivilliga krafter vore den här tävlingen dödsdömd.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.