Sponsorns betydelse är bevisad
Sponsor Insight har djupintervjuat 57 idrottsklubbar och arrangörer som gör evenemang med betalande publik. Cirka åtta av tio tillfrågade säger att biljettpriserna skulle behöva höjas drygt fyra gånger nuvarande pris (430 procent) om det inte vore för sponsorerna.
Elfsborg jobbar med 350 sponsorer
Och så mycket som drygt fem gånger för evenemang, exempelvis DN-Galan. Kartläggningen visar också att sponsorintäkterna för en idrottsklubb i genomsnitt är 42 procent av de totala intäkterna, och 46 procent för evenemang.
Elfsborg leder inte bara allsvenskan utan bedöms vara en av de klubbar som tar in mest sponsorpengar av alla allsvenska klubbar.
- Har inte exakt koll på övriga, men vi har ett mycket starkt stöd av företagen i Sjuhärad. Det innebär att vi jobbar aktivt med cirka 350 företaget och tar in 45 miljoner kronor, säger Stefan Andreasson, klubbchef.
- Mer än halva omsättningen är sponsorpengar så beroendet är starkt.
Skulle inte funka
350 företag är imponerande och deras engagemang gör Elfsborg starkt och enat. Inte minst vill man bjuda publiken på bra spel till anpassade priser.
- Vi försöker hela tiden jobba med biljettpriserna för att få större publik. Men utan sponsorer… Nej, det skulle ju inte funka, säger Stefan Andreasson.
Som exempel, en normalbiljett sittplats till måndagens möte, Malmö FF-AIK, skulle kosta 1 290 kronor istället för 300.
Det visar den kartläggning som Sponsor Insight gjort på uppdrag av Sponsrings & Eventföreningen.
Flera tusen för en familj
- Intressant, vi har länge vetat hur stor del av klubbarnas intäkter som kommer från sponsorerna. Nu ser vi också kopplingen till biljettpriserna, säger Mats Enquist, vd för Föreningen Svensk Elitfotboll, SEF, och fortsätter:
- Om en matchbiljett skulle kosta cirka 1 300 kronor skulle publikunderlaget minska rejält, inte minst vad gäller barnfamiljer som är en av Allsvenskans och Superettans viktigaste målgrupper. Det skulle kosta flera tusen att gå på en match för en familj. Och hur det går med besökarantalet då, såg vi ju under VM i ishockey…
Intäkterna från sponsorerna inom kultur är betydligt blygsammare, 2-3 procent av de totala intäkterna. Samtidigt är kultursponsring den del som växer mest enligt siffror från IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik.
Kultursponsring ökar
En ökning med elva procent under 2011 innebär att kultursponsringen i dag står för 654 miljoner kronor.
- Numera jobbar vi väldigt aktivt med företagsuppvaktningar. Vi har ett sponsorprogram och jag ser hur vi får både nya och flera sponsorer, berättar Karin Norberg, projektledare för Sponsring & Event på Kungliga Operan.
- Vi lär oss hela tiden och märker hur vi möts av ett allt större intresse när vi kommer på besök.
Kultursponsringen står för nästan 13 procent av de totala sponsringsinvesteringarna på 5,8 miljarder kronor – vilket i sin tur är mer än vad företagen investerar i TV-reklam!
Birgetz ser fördelarna
Idrotten får en betydligt större del av kakan. Tre av fyra sponsorkronor hamnar i idrotten. Det gav klubbar och evenemangsägare totalt drygt fyra miljarder kronor under 2011.
Niklas Birgetz, vd på Sponsrings & Eventföreningen, säger om resultatet av kartläggningen:
- Företagen som sponsrar idrott, kultur, eller sociala sammanhang förstår att det är viktigt att möta kunderna på kundernas arena, för det bygger en långsiktig relation som gynnar affären. Det gynnar i sin tur klubbar, evenemangsägare och publik, för det innebär att företagen fortsätter sponsra – vilket kan hjälpa till att hålla nere biljettpriserna.
Listorna över biljettpriser
Lag Pris med sponsorer (idag) Pris utan sponsorer
AIK 225 kr 967 kr
Djurgården 240 kr 1 032 kr
Elfsborg 350 kr 1 505 kr
Gais 220 kr 946 kr
Gefle 210 kr 903 kr
Helsingborg 180 kr 774 kr
Häcken 140 kr 602 kr
IFK Göteborg 275 kr 1 182 kr
Kalmar FF 200 kr 860 kr
Malmö FF 315 kr 1 354 kr
Mjällby 275 kr 1 182 kr
Norrköping 200 kr 860 kr
Fotnot: Priserna bygger på ett snittpris för sittplatsbiljett vuxen.
Källa: Ticnet samt klubbarnas egna uppgifter via telefon.
Här är det dyrast att gå på allsvensk fotboll
Lag Pris med sponsorer (idag) Pris utan sponsorer
1. Elfsborg 350 kr 1 505 kr
2. Malmö FF 315 kr 1 354 kr
3. IFK Göteborg 275 kr 1 182 kr
4. Mjällby 275 kr 1 182 kr
5. Djurgården 240 kr 1 032 kr
6. AIK 225 kr 967 kr
7. Gais 220 kr 946 kr
8. Gefle 210 kr 903 kr
9. Kalmar FF 200 kr 860 kr
10. Norrköping 200 kr 860 kr
11. Helsingborg 180 kr 774 kr
12. Häcken 140 kr 602 kr
Fotnot: Priserna bygger på ett snittpris för sittplatsbiljett vuxen.
Källa: Ticnet samt klubbarnas egna uppgifter via telefon.
Mest lästa just nu
Tala om dominoeffekt. Först lämnar Malmös sportchef Björn Liljander för konkurrenten HV 71 – trots två och ett halvt år kvar på kontraktet. Liljander hade spelat under täcket med Malmö en längre tid, det visar mail i hans dator.
Malmö-duon Mats Larsson, ordförande och Patrik Sylvegård, klubbdirektör, har snabbt ett huvudspår som ersättare, nämligen allsvenska IK Oskarshamns sportchef Oscar Alsenfelt, tidigare just Malmö-målvakt, nu med kontrakt till och med 2027, underskrivet den 8 februari i år, med smålänningarna.
Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena.
Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs
Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.
Efter Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..
Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes av Brynäs-klacken i Tegera Arena.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Utan att uppgörelsen fått särskilt stor uppmärksamhet har Sverige gått in i Macolinkonventionen
Regeringen tog beslutet att Sverige ska bli en del av Europarådets konvention mot matchfixning, den så kallade Macolinkonventionen. Det är ett led i att bekämpa Matchfixning som växer internationellt och utgör ett starkt hot mot idrotten - och Sverige är inget undantag.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
gp (inte verifierad)
mån, 2012-07-02 07:43
1. Bakvänt resonemang
Det är väl snarare så att spelarlönerna skulle pressas ner till en fjärdedel av dagens nivå om inte sponsorpengarna fanns?Henrik Cleverdal (inte verifierad)
mån, 2012-07-02 09:15
2. Felaktigt resonemang
Helt felaktigt att dra ett samband mellan sponsorer och biljettpris. Kan bara hålla med tidigare kommentarer om att ett högre biljettpris skulle minska antalet besökare. Det är baskunskap i marknadsekonomi. Och med färre i publiken skulle sponsorernas intresse också minska. Det skulle snarare vara så att spelarlöner och administration skulle ses över. En medelbra spelare i allsvenskan tjänare över 50 000 kr/månad. I vilket yrke skulle det vara acceptabelt?Kristoffer (inte verifierad)
mån, 2012-07-02 09:33
3. Mest sponsorpengar drar väl ändå Malmö FF in?
De senaste årens rankingar av alla idrottsföreningar har toppats av Malmö FF följt av en rad Elitserielag i Hockey. Elfsborg landade på 9:e plats enligt förra årets ranking som Sport och affärer gör iaf. Det skiljer rätt mycket mellan MFF och Elfsborg också. Runt 20 miljoner kronor vilket innebär att MFF drar in det Elfsborg gör plus 50 procent till. Det måste ni väl ändå känna till innan ni skriver rakt ut att Elfsborg bedöms dra in mest sponsorpengar.Svar till Kristoffer (inte verifierad)
tis, 2012-07-03 19:29
4. "Elfsborg leder inte bara
"Elfsborg leder inte bara allsvenskan utan bedöms vara EN av de klubbar som tar in mest sponsorpengar av alla allsvenska klubbar." Alltså EN av del klubbar, inte DEN klubb som drar in mest sponsorpengar.