Ny miljonsponsor satsar i Brynäs
Gävlebaserade BNT är den senaste, inte sista, sponsorn av rang. 1 miljon kronor investeras i Brynäs och det är med sikte på att klubben ska bli bäst i hockey-Sverige igen.
Här är Brynäs sponsorpool
Brynäs har totalt 415 företag i sin sponsorpool och de satsar på sex olika nivåer efter penningsinsats. Klubbens marknadschef Sven Engwall visar stor öppenhet i Arbetarbladet när han presenterar fördelningen:
Grundpartner: 38 företag, 0-30 000 kr.
Bronspartner: 248 företag, 30–100 000 kr.
Silverpartner: 82 företag, 100–199 000 kr.
Guldpartner: 31 företag, 200–399 000 kr.
Förstafemman: 15 företag, 400–999 000 kr.
Diamantpartner: ett företag hittills, över 1 miljon kr.
Så ser affärerna ut i dag.
I morgon är det främst flera diamantföretag som klubben uppvaktar.
Operation Överlevnad
- BNT är först ut, men vi hoppas det blir fler, även om inget är klart i dag, säger Engwall.
Under det senaste verksamhetsåret redovisade Brynäs 53,2 miljoner kronor i sponsorintäkter via lokala företag plus de centrala sponsoravtalen via Hockeyligan. Men publikintäkter kom klubben upp i en omsättning om 105,8 miljoner.
De senaste åren har varit lite krokiga. I juni 2009 redovisades resultatet av ett hårt arbete. Kravet var att spara minst 10 miljoner kronor. Operation Överlevnad lyckades, mycket tack vare att spelarutgifterna minskade. På bara en säsong skedde en resultatförbättring om 12,6 miljoner.
Gevalia lämnade ett tomrum
Men strax innan det glädjebeskedet fick klubben veta att klubbens största och mest trogna sponsor backade. Gevalia var en klassisk partner med ett varumärke som nästan hade vuxit ihop med Brynäs elithockey.
Men ett nära 40-årigt samarbete fick ett slut när Kraft Foods ville minska engagemanget.
- Den lokala anknytningen finns inte där och den högsta ledningen ser annorlunda på det hela, förklarade då Engwall.
Stora pengar försvann. Men Brynäs hittade nya källor och gör ständigt nya fynd. BNT är ett företag som växlar upp insatsen. Från en egen loge till att bli en guldpartner senaste säsongen via en dryg kvarts miljon till dagens 1 miljon.
- Vi tycker att det funkat bra, och vill gärna fortsätta utveckla vår affärsidé tillsammans med Brynäs. Gävle behöver Brynäs, säger Stefan Nilsson som grundade BNT 2001 tillsammans med brodern Niklas Nilsson.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.