Ny miljonsponsor satsar i Brynäs

Brynäs repar mod. Efter SM-guldet 2011/12 blev den senaste säsongen misslyckad. Men nu kommer rapporterna om en återuppbyggnad. Inte minst efter klartecknet från en miljonsponsor och fler företag ska vara på gång.
Brynäs laddar för en roligare säsong hemma i Läkerol Arena. Nu rapporteras om en ny storsponsor. Foto: Henrik Montgomery, Scanpix

 

Gävlebaserade BNT är den senaste, inte sista, sponsorn av rang. 1 miljon kronor investeras i Brynäs och det är med sikte på att klubben ska bli bäst i hockey-Sverige igen.

Här är Brynäs sponsorpool

Brynäs har totalt 415 företag i sin sponsorpool och de satsar på sex olika nivåer efter penningsinsats. Klubbens marknadschef Sven Engwall visar stor öppenhet i Arbetarbladet när han presenterar fördelningen:

Grundpartner: 38 företag, 0-30 000 kr.

Bronspartner: 248 företag, 30–100 000 kr.

Silverpartner: 82 företag, 100–199 000 kr.

Guldpartner: 31 företag, 200–399 000 kr.

Förstafemman: 15 företag, 400–999 000 kr.

Diamantpartner: ett företag hittills, över 1 miljon kr.

Så ser affärerna ut i dag.

I morgon är det främst flera diamantföretag som klubben uppvaktar.

Operation Överlevnad

- BNT är först ut, men vi hoppas det blir fler, även om inget är klart i dag, säger Engwall.

Under det senaste verksamhetsåret redovisade Brynäs 53,2 miljoner kronor i sponsorintäkter via lokala företag plus de centrala sponsoravtalen via Hockeyligan. Men publikintäkter kom klubben upp i en omsättning om 105,8 miljoner.

De senaste åren har varit lite krokiga. I juni 2009 redovisades resultatet av ett hårt arbete. Kravet var att spara minst 10 miljoner kronor. Operation Överlevnad lyckades, mycket tack vare att spelarutgifterna minskade. På bara en säsong skedde en resultatförbättring om 12,6 miljoner.

Gevalia lämnade ett tomrum

Men strax innan det glädjebeskedet fick klubben veta att klubbens största och mest trogna sponsor backade. Gevalia var en klassisk partner med ett varumärke som nästan hade vuxit ihop med Brynäs elithockey.

Men ett nära 40-årigt samarbete fick ett slut när Kraft Foods ville minska engagemanget.

- Den lokala anknytningen finns inte där och den högsta ledningen ser annorlunda på det hela, förklarade då Engwall.

Stora pengar försvann. Men Brynäs hittade nya källor och gör ständigt nya fynd. BNT är ett företag som växlar upp insatsen. Från en egen loge till att bli en guldpartner senaste säsongen via en dryg kvarts miljon till dagens 1 miljon.

- Vi tycker att det funkat bra, och vill gärna fortsätta utveckla vår affärsidé tillsammans med Brynäs. Gävle behöver Brynäs, säger Stefan Nilsson som grundade BNT 2001 tillsammans med brodern Niklas Nilsson.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.