Ny miljonsponsor satsar i Brynäs

Brynäs repar mod. Efter SM-guldet 2011/12 blev den senaste säsongen misslyckad. Men nu kommer rapporterna om en återuppbyggnad. Inte minst efter klartecknet från en miljonsponsor och fler företag ska vara på gång.
Brynäs laddar för en roligare säsong hemma i Läkerol Arena. Nu rapporteras om en ny storsponsor. Foto: Henrik Montgomery, Scanpix

 

Gävlebaserade BNT är den senaste, inte sista, sponsorn av rang. 1 miljon kronor investeras i Brynäs och det är med sikte på att klubben ska bli bäst i hockey-Sverige igen.

Här är Brynäs sponsorpool

Brynäs har totalt 415 företag i sin sponsorpool och de satsar på sex olika nivåer efter penningsinsats. Klubbens marknadschef Sven Engwall visar stor öppenhet i Arbetarbladet när han presenterar fördelningen:

Grundpartner: 38 företag, 0-30 000 kr.

Bronspartner: 248 företag, 30–100 000 kr.

Silverpartner: 82 företag, 100–199 000 kr.

Guldpartner: 31 företag, 200–399 000 kr.

Förstafemman: 15 företag, 400–999 000 kr.

Diamantpartner: ett företag hittills, över 1 miljon kr.

Så ser affärerna ut i dag.

I morgon är det främst flera diamantföretag som klubben uppvaktar.

Operation Överlevnad

- BNT är först ut, men vi hoppas det blir fler, även om inget är klart i dag, säger Engwall.

Under det senaste verksamhetsåret redovisade Brynäs 53,2 miljoner kronor i sponsorintäkter via lokala företag plus de centrala sponsoravtalen via Hockeyligan. Men publikintäkter kom klubben upp i en omsättning om 105,8 miljoner.

De senaste åren har varit lite krokiga. I juni 2009 redovisades resultatet av ett hårt arbete. Kravet var att spara minst 10 miljoner kronor. Operation Överlevnad lyckades, mycket tack vare att spelarutgifterna minskade. På bara en säsong skedde en resultatförbättring om 12,6 miljoner.

Gevalia lämnade ett tomrum

Men strax innan det glädjebeskedet fick klubben veta att klubbens största och mest trogna sponsor backade. Gevalia var en klassisk partner med ett varumärke som nästan hade vuxit ihop med Brynäs elithockey.

Men ett nära 40-årigt samarbete fick ett slut när Kraft Foods ville minska engagemanget.

- Den lokala anknytningen finns inte där och den högsta ledningen ser annorlunda på det hela, förklarade då Engwall.

Stora pengar försvann. Men Brynäs hittade nya källor och gör ständigt nya fynd. BNT är ett företag som växlar upp insatsen. Från en egen loge till att bli en guldpartner senaste säsongen via en dryg kvarts miljon till dagens 1 miljon.

- Vi tycker att det funkat bra, och vill gärna fortsätta utveckla vår affärsidé tillsammans med Brynäs. Gävle behöver Brynäs, säger Stefan Nilsson som grundade BNT 2001 tillsammans med brodern Niklas Nilsson.

Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.

Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda. 

Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.

 

Kristinebergs idrottsplats, även kallad Krillan, i  Stockholm, invigdes i början av 1930-talet. Här har många friidrottstävlingar och fotbollsmatcher arrangerats sedan dess. 

I dag har gammalt blivit som nytt, sprillans nytt!  

Allt är förändrat och förbättrat. Här är åtgärdslistan som åtskilliga kommuner skulle vilja kopiera med önskan att kunna göra det samma. och, detfinns pengar att hämta

Vem blir Årets Svenska Kvinna 2025? Kommer SWEA Internationals utmärkelse att gå till en av Sveriges mest internationellt framgångsrika affärskvinnor, en läkare och humanitär hjälparbetare, en hyllad skådespelare och regissör, en generalmajor inom Försvarsmakten, en världsrekord-hållande simmare eller en motorsports-legend? 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Alla friidrottsvänner är att gratulera. Sporten får rekordmycket utrymme i TV, i synnerhet i år, men även framåt. Både Discovery och SVT är angelägna om att bjuda på  direktsändningar från galor världen över. SVT har säkrat rättigheter till 2030 - och i ett flerårigt avtal med nyaGrand Slam Track har Warner Bros och därmed Discovery kommit över rättigheter i Europa och Asien och nya Superligan.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.