Ny miljonsponsor satsar i Brynäs

Brynäs repar mod. Efter SM-guldet 2011/12 blev den senaste säsongen misslyckad. Men nu kommer rapporterna om en återuppbyggnad. Inte minst efter klartecknet från en miljonsponsor och fler företag ska vara på gång.
Brynäs laddar för en roligare säsong hemma i Läkerol Arena. Nu rapporteras om en ny storsponsor. Foto: Henrik Montgomery, Scanpix

 

Gävlebaserade BNT är den senaste, inte sista, sponsorn av rang. 1 miljon kronor investeras i Brynäs och det är med sikte på att klubben ska bli bäst i hockey-Sverige igen.

Här är Brynäs sponsorpool

Brynäs har totalt 415 företag i sin sponsorpool och de satsar på sex olika nivåer efter penningsinsats. Klubbens marknadschef Sven Engwall visar stor öppenhet i Arbetarbladet när han presenterar fördelningen:

Grundpartner: 38 företag, 0-30 000 kr.

Bronspartner: 248 företag, 30–100 000 kr.

Silverpartner: 82 företag, 100–199 000 kr.

Guldpartner: 31 företag, 200–399 000 kr.

Förstafemman: 15 företag, 400–999 000 kr.

Diamantpartner: ett företag hittills, över 1 miljon kr.

Så ser affärerna ut i dag.

I morgon är det främst flera diamantföretag som klubben uppvaktar.

Operation Överlevnad

- BNT är först ut, men vi hoppas det blir fler, även om inget är klart i dag, säger Engwall.

Under det senaste verksamhetsåret redovisade Brynäs 53,2 miljoner kronor i sponsorintäkter via lokala företag plus de centrala sponsoravtalen via Hockeyligan. Men publikintäkter kom klubben upp i en omsättning om 105,8 miljoner.

De senaste åren har varit lite krokiga. I juni 2009 redovisades resultatet av ett hårt arbete. Kravet var att spara minst 10 miljoner kronor. Operation Överlevnad lyckades, mycket tack vare att spelarutgifterna minskade. På bara en säsong skedde en resultatförbättring om 12,6 miljoner.

Gevalia lämnade ett tomrum

Men strax innan det glädjebeskedet fick klubben veta att klubbens största och mest trogna sponsor backade. Gevalia var en klassisk partner med ett varumärke som nästan hade vuxit ihop med Brynäs elithockey.

Men ett nära 40-årigt samarbete fick ett slut när Kraft Foods ville minska engagemanget.

- Den lokala anknytningen finns inte där och den högsta ledningen ser annorlunda på det hela, förklarade då Engwall.

Stora pengar försvann. Men Brynäs hittade nya källor och gör ständigt nya fynd. BNT är ett företag som växlar upp insatsen. Från en egen loge till att bli en guldpartner senaste säsongen via en dryg kvarts miljon till dagens 1 miljon.

- Vi tycker att det funkat bra, och vill gärna fortsätta utveckla vår affärsidé tillsammans med Brynäs. Gävle behöver Brynäs, säger Stefan Nilsson som grundade BNT 2001 tillsammans med brodern Niklas Nilsson.

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Tre damer, tre herrar. Så ser det ut i den nya styrelsen I Svenska bandyförbundet. Det är första gången lika många kvinnor som herrar finns i styrelsen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.