Nytt och annorlunda sponsorpaket

Svenska Spel och Svenska Bandyförbundet fortsätter sitt mångåriga samarbete. Ett treårigt avtal är skrivet, vilket ger svensk bandy 13 miljoner kronor.
Ett sätt att umgås med sponsorer - låt dem testa sporten. Här har Bandyförbundets generalsekreterare Marcus Norman (i mitten) spelat bandy med Svenska Spels varumärkeschef Johan Lindvall (till vänster) och Svenska Spels sponsringschef Håkan Andersson. Av utrustningen har de prövat att stå i mål.


Ett självklart inslag i sponsorpaketet är exponering via landslagen. Där har Svenska Spels loggo funnits på spelardressarna i många årtionden och varit väl synligt.

Likaså skaffar sig Svenska Spel rätten till spelobjekt via elitserien och det är också ett stående inslag.

Uppmuntra nya bandyspelare

Nytt i avtalet är en uttalad satsning på barn- och ungdomsidrotten:

- Vi har en lång historia tillsammans med svensk bandy och är glada att kunna fortsätta samarbetet. Nu vill vi fokusera ännu mer på barn- och ungdomsverksamheten, det är ju svensk bandys framtid, säger Johan Lindvall, varumärkeschef på Svenska Spel.

Svenska Spel blir därmed fortsatt huvudsponsor till samtliga landslag inom svensk bandy samt elitserien. Dessutom har ett helt nytt barn- och ungdomsinitiativ lyfts in som syftar till att få fler att upptäcka glädjen i skridskoåkning:

- Vi vill hjälpa svensk bandy att rekrytera fler till sin verksamhet så därför känns det väldigt roligt att stötta initiativet Skridskokul. Det är verkligen ett projekt på barnens- och ungdomarnas villkor, fortsätter Johan Lindvall.

Inspirera till skridsoåkning

Bandyn har historiskt haft sina starkaste fästen i brukssamhällen som nu avfolkas i allt snabbare takt. Svenska Bandyförbundet genomför därför sedan ett par år tillbaka stora satsningar på barn- och ungdomsverksamheten i städer och områden som har en befolkningstillväxt, i kombination med konstisbana eller bandyhall.

Skridskokul är ett nationellt koncept och varumärke som enkelt kan etableras på vilken ort som helst. Det enda som krävs är nyspolad is och engagerade ledare. Det borde, på dessa breddgrader, vara lika naturligt att lära sig åka skridskor som att lära sig simma.

- Det betyder otroligt mycket för oss att Svenska Spel, vår största sponsor, vill kroka arm med oss i vårt arbete att bredda sporten ytterligare. Det ger oss den uthållighet som krävs för att satsa på det viktigaste vi har, barn och ungdomarna, säger Svenska Bandyförbundets generalsekreterare Marcus Norman.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.