928 miljoner kronor till fotbollen

De har skapat ett beroende av varandra sedan 40 år tillbaka. Svenska Fotbollsförbundet och Svenska Spel har nu skrivit ett nytt avtal, denna gång värt 928 miljoner kronor.
Lars-Christer Olsson, ordförande SEF, Svenska Spels vd Lennart Käll och Mats Enquist, SEF:s generalsekreterre, kan förstås inte göra annat än visa glada miner efter tillkännagivandet att fotbollen får nära en miljard.

 

Samarbetet ger fotbollen drygt 928 miljoner kronor fram till 2020. Avtalet sprider pengarna över all verksamhet. Så är det sagt från begynnelsen och så är det även denna gång.

Öronmärkta pengar

Det innebär en summa är öronmärkt för landslagsverksamheten, eliten, damerna respektive bredden. Alla får sitt och alla är tacksamma. 

- Vi har varit med och utvecklat sporten i 80 år och det känns viktigt att fortsätta stärka fotbollen - från ”gräsrot” till elit, säger Lennart Käll, vd på Svenska Spel.

- Det nya avtalet innebär fortsatta resurser för utvecklingen av vår verksamhet, säger Karl-Erik Nilsson, ordförande i Svenska Fotbollförbundet.

Ökning för damerna

Svensk damelitfotboll får en ökning på nästan 60 procent i det nya avtalet, från 9 miljoner kronor per år till 15 miljoner kronor:

-Det här ger oss möjligheten att ta vara på fler talanger och utveckla oss ännu mer, säger Linda Wijkström, generalsekreterare för Elitfotboll Dam (EFD).

Avtalet innebär även en rejäl ökning för Svensk Elitfotboll och dess medlemsklubbar i Allsvenskan och Superettan. 

Största avtalet

SEF och klubbarna garanteras 92 miljoner kronor per år, en ökning på drygt 19 procent. Där finns en bonus till de lag som kvalificerar sig för Europaspel via placering i Allsvenskan men också talangprojektet Tipselit:

- Nu kan vi fortsätta vår satsning mot att bli Nordens bästa liga. Vi kan också fortsätta utvecklingssatsningar, säger Lars-Christer Olsson, Ordförande för Svensk Elitfotboll (SEF).

Av Svenska Spels alla sponsoravtal är det med Svenska Fotbollsförbundet det absolut största.

Med Vancouver-stjärnan Elias Pettersson, 21 år, som affischnamn, och med samarbetsavtal med världens största skridskotillverkare, kanadensiska Bauer, är Sundsvallsföretaget Prosharp, en allt större aktör i hockey-världen.

Allt började hemma i garaget hemma mot Rune Eriksson i Njurunda, ingenjör och med ett varmt hockeyhjärta.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Tiotusentals motionärer hade orsak att jubla på fredagen.Då framkom nämligen att startavgifter i motionslopp kan betraktas som friskvårdsbidrag som arbetsgivare kan ge skattefritt till sina anställda. En rad andra fritidsaktiviteter, som bl a Hästkörning, agility, sportfiske och enduro ingår också, ivå färska domar i Högsta förvaltningsdomstolen.

 – Många fler aktiviteter kan nu ge friskvårdsbidrag, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.