Antonia satsar 1,5 miljon i Falsterbo

Antonia Ax:son Johnson älskar dressyr och inför möjligheterna att få fem femstjärnig tävling i Falsterbo sa hon ja till att bli en ännu mer engagerad sponsor. Hennes Axel Johnson Group satsar nu nära 1,5 miljon kronor.
Antonia Ax:son Johnson och Jana Wannius på Antonias trailhästar Midnight Fling Run (Fargo) tv och Duallin In the Dirt (Monroe) th.

 

- Vi har haft ett fantastiskt samarbete under fyra år och jag har sett hur Jana verkligen satsar på att utveckla hela Falsterbo Horse Show, så när vi började diskutera möjligheten att göra en Nations Cup i Falsterbo ville vi gärna vara med på resan framåt, säger Antonia Ax:son Johnson.

Även sponsor i Central Park

Hon fortsätter:

- Falsterbo har en unik känsla, lite av en engelsk country fair och det är lika roligt att komma hit som att komma till Central Park, New York.

Satsningen i sommar har blivit möjlig tack vare ett samarbete mellan ordförande och tävlingsledare Jana Wannius och Antonia Ax:son Johnson, som sponsor via Axel Johnson Group.

Antonia Ax:son Johnson har sponsrat dressyren i Falsterbo de senaste fyra åren och när Jana Wannius nu vill fortsätta att utveckla dressyren så var Antonia inte sen med att säga ja.

Hon är en aktiv sponsor med satsningar i, förutom Falsterbo, även Lövsta Future Challenge, Global Dressage Festival i Wellington, Florida och Central Park Horse Show i New York. 

Lockar många åskådare

Nu blir det en tävling av högsta rang i Falsterbo. Nations Cup med femstjärnig status lockar lag från Danmark, Holland, Tyskland, USA och Sverige med flera tack vare 150 000 euro i prispengar. 

- Vi satsar på att få ett riktigt förstklassigt startfält, säger Jana Wannius.

Dressyren är en publikmagnet i Falsterbo, men det var inte alls självklart att det skulle bli någon dressyr alls.

- Nej, jag var jätteskeptisk i början och hade hellre satsat på reining, säger Jana och skrattar. 

- Men det är många år sedan och jag ser hur sporten vuxit och idag är dressyren självklar på Falsterbo Horse Show.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.