Bilföretaget kör på två hjul
Skoda är cykelföretaget som blev ett bilföretag – och nu tar fram cykeln igen.
Därför var det ingen som undrade om Mikael Sandberg, PR- och sponsoransvarig, hade fått frisläpp den dagen han föreslog att Skoda skulle ta ett sponsorgrepp inom cykling också i Sverige
- Vi är ett företag där allting började på två hjul. En sponsorsatsning på cykel är en hyllning till vårt ursprung och som idag betyder så mycket mer. Vi säljer frihet i form av mobilitet där cykeln är ett perfekt komplement till bilen. En grön bil blir dessutom lite grönare om man väljer att cykla istället för att köra bil ibland.
När Klement och Laurin träffades
Hyllningen till ursprunget som Mikael pratar om syftar på bilkoncernens tillkomst, hur bokhandlare Klement gick till cykelreparatör Laurin för att få en reparation gjord. Det här skedde 1895 i Mladá Boleslav i Tjeckien och de två började prata samarbete. Det ledde till en tillverkning av egna cyklar, att cykeln fick en motor och att det fordonet utvecklades till en bil.
På den vägen är det.
I dag säjer Skoda flera bilar än någonsin (över en miljon bilar förra året). Anseendet är högt och prognoser talar om nya rekordår.
Skoda har använt idrott som en marknadsföringskanal. Cykel, rally och ishockey är utvalda sporter och via hundratals investerade miljoner återkommer märket ideligen vid stora internationella evenemang.
Hockeyfonden uppskattad
Hockey och Skoda är starkt förknippade och förklaringen är enkel, i Tjeckien är sporten dominerande. Skoda har en 24 år lång historia med Internationella Ishockeyförbundet.
Här i Sverige är Hockeyfonden etablerad. 1 miljon kronor fördelas på ungdomsverksamhet och klubbar eller enskilda själva ansöker om bidrag.
- Vi delar inte ut pengar utan konkreta prylar där det behövs som mest. Fler ska få chansen att prova på sporten. Vi delar därför varje säsong ut prova-på-utrustningar till barn och ungdomar för en miljon kronor.
Skriver flera avtal
Men nu till det här med cykel. Mikael Sandberg har med hjälp av byrån DDB samt vännen, formgivaren och cykelentusiasten Erik Leonsson tagit fram en strategi för att bygga en omfattande cykelsatsning i Sverige.
Mikael betonar att allt ännu är under uppbyggnad men omfattar redan ett förväntat avtal med cykellandslagen, satsning på Stockholm Velothon, ett huvudsponsorskap till Vätternrundan där Skoda också byggt ett stall där det har blivit status att ingå. Hit rekryteras nämligen vanliga cyklister som får köra tillsammans med etablerade och starka cyklister som bland andra forne Tour de France-cyklisten Fredrik Kessiakoff.
Internationellt är bilmärket framrädande i lopp som bland annat Tour deFrance och Vuelta España. Där lanseras storstjärnor, i Sverige elitmotionärer.
- Cykelintresset växer i Sverige, framförallt bland motionärer. Med vårt historiska arv, våra internationella storsatsningar och med cykeln som det perfekta komplementet till bilen är det rätt för oss i många avseenden.
De får ta rygg
Skodas lag i Vätternrundan består av 15 amatörer och 15 etablerade cyklister. De ska cykla de 30 milen under åtta timmar men kommer också att hjälpa cyklister som fallit ur sin klunga.
- Vi går inte för någon rekordtid men hela syftet med vårt lag är att hjälpa vanliga cyklister att nå sitt mål eller en dröm. För många är åtta timmar runt Vättern på cykel en drömtid. Vi erbjuder verktygen för att klara detta, dels för de 15 som tagit en plats i laget självklart och dels är cyklister som har tappat sin klunga är mer än välkomna att ta rygg, säger Mikael.
- Just det är inte så vanligt och just därför tror vi på idén. Att vara det inkluderande laget.
Satsning för dryga 2 miljoner
Via cykelkvällar hos 69 återförsäljare runt om i Sverige har stallet vuxit med åkare, såväl damer som herrar. Alla med det gemensamma att de är rejält tränade.
- Som sagt, det känns klockrent. Vi når publik, motionärer och elit, framhåller Mikael Sandberg.
Med tanke på antalet cyklister, all utrustning, cirka 100 specialutrustade bilar runt Vättern uppgår cykelbudgeten till dryga 2 miljoner kronor årligen.
Och cykelreparatören ler i sin himmel.
Thomas Ejderhov
30 cyklister representerar bilmärket i helgens Vätternrunda. Foto: Christer Hedberg
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.