"De borde sponsra mycket mer"

Ola Serneke, mannen bakom multiarenan i Göteborg, gillar idrott och tycker att svenska företag borde sponsra i avsevärt större utsträckning. ”Alla bolag är så rackarns snåla, det är så man mår illa”, anser han.
RF:s Tomas Eriksson fick en pratstund med Ola Serneke innan hans tal vid Träffpunkt Idrott i Göteborg. Foto: Tommy Holl

 

Ola Serneke stod för öppningsanförandet vid mässan Träffpunkt Idrott i Göteborg.

"Inte somnat lika bra"

Han är en man känd för sina raka åsikter och framträdandet innan avresan med företagskollegor till Paris innehöll också klara ställningstaganden:

- Vi lägger cirka 15 miljoner kronor om året på sponsring, till elit men även till breddidrott. 

Hans önskan är att pengar ska gå även till anläggningar. Själv är han tillsammans med Nils Wiberg ansvarig för tillkomsten av Sveriges största multiarena i Kviberg.

- Vi sponsrar minst 100 föreningar i Sverige med pengar. Här hade vi kunnat spara 15 miljoner. Men då hade jag inte somnat lika bra.

Började i Alingsås

Redan i starten på livet som egenföretagare sponsrade han handbollslaget hemma i Alingsås. Därefter har antalet föreningar vuxit för varje år.

Nu är han en mycket framträdande sponsor i exempelvis Frölunda Hockey och IFK Göteborgs fotboll. Men också i skidskyttelandslaget.

Han förstår inte att svenska stora företag är så återhållsamma.

- Alla bolag är så rackarns snåla, förklarade han.

"Patetiskt av Ica"

- Jag läser om Ica, det är patetiskt. Det är så man mår dåligt. Vilket samhällsansvar har man som företagare?

- De skär ner på sponsringen och på så sätt tycker jag att de är snåla, sa Serneke.

I samma stund medgav han:

- Även vi kan ge mera, menade Ola Serneke. 

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Partnerskapet mellan Vasaloppet och Stadium är att av de äldsta i sponsor-Sverige. Nu blir det också en fortsättning. Det nya avtalet sträcker dig till och med 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Nästa säsong gäller ett nytt tv-avtal i ishockey. SHL-lagen kan få 45 miljoner vardera, de allsvenska klubbarna 2,3 miljoner var. Nu hotar AIK, Björklöven, Leksand, MoDo, Timrå och Södertälje att dra sig ur serien och bilda en nordisk liga, skriver Sportbladet.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.