Kommunalråd ger klara besked

Medan andra kommunalråd stakar sig och inte vad de ska svara ger Lena Wallentheim (S) och Mats Sturesson (C) klara besked - allsvenska damlaget Vittsjö GIK får 2,25 miljoner kronor av Hässleholms kommun.
Tjejerna i Vittsjö älskar sina politiker. Stödet är massivt, eller vad sägs om 2,2 miljoner kronor!

 

Många elitlag i Sverige söker och diskuterar och pratar och argumenterar med sina kommunledningar.

Politikerna tvivlar,  ”å ena sidan, men å andra sidan”, och får inte till det. En klar policy och en hög nivå är sällsynt. Det blir som det faller sig lite varstans och gärna för lite pengar.

Skillnad i Hässleholm

Då är det skillnad i Hässleholm.

- Vittsjö GIK är ett av Hässleholms kommuns starkaste varumärken. På det här sättet knyter vi kommunen närmare detta, säger kommunalråd Lena Wallentheim (S).

Pang, bom, klubban i bordet och föreningen får 750 000 kr årligen i tre år! Och politikerna uttalar tydligt – använd pengarna till att lyckas ännu bättre i Damallsvenskan.

Raka slängar, minsann, och kommunalråd runt om i Sverige kliar sig i huvudet och undrar hur de kan göra så där bara, rakt av liksom...

Kommunen står bakom en elitsatsning. Här rör det sig absolut inte om någon hymlande.

Kommunen elitsatsar

Kommunalrådet Mats Sturesson (C) applåderar klubben satsning:

- Vittsjö GIK är en välskött förening med stort lokalt engagemang. De har en fantastisk arena som de själva har byggt, och genom det här bidraget kan vi hjälpa till att stärka deras förutsättningar.

” Ett samarbetsavtal med Vittsjö GIK skapar en positiv image för Hässleholms kommun, genererar ekonomiska mervärden i kommunen och skapar en stor massmedial uppmärksamhet och synlighet i både regional och nationell press”, skriver kommunen.

Det finns ett tillägg: ett uppdaterat klubbmärke där ”Hässleholm” ingår.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.