Åtta av tio sponsorkronor till män

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.
Foto: MattyFlicks, https://www.flickr.com/photos/68397968@N07/12009254844/

 

Sverige har 41 procent kvinnliga idrottsutövare och 59 procent manliga. Ändå får kvinnorna bara två av tio satsade sponsorkronor, visar en undersökning tillbaka i tiden genomförd av Björn-Anders Larsson på Idrottsekonomiskt Centrum i Lund, tillika krönikör i Idrottens Affärer, på uppdrag av Umeå IK.

Detta debatterades när Sponsrings & Eventföreningen och Östsvenska Handelskammaren bjöd in till seminarium i Norrköping och Linköping nyligen, med FairPay – en stiftelse som arbetar för att alla ska få idrotta på lika villkor, oavsett kön – OLIKA Kommunikation samt Linköping FC som i skrivande stund leder Damallsvenskan i fotboll.

Sju miljarder i sponsring

2016 passerade sponsring sju miljarder kronor i omsättning – mer än både TV-reklam och dagspress-reklam. 80 procent av pengarna går till män.

– Jag och jag tror många med mig vet att fördelningen är skev, men inte så skev. När jag lyssnade till föredragshållaren Isabelle Widmark på organisationen FairPay blev det uppenbart för mig att vi måste bryta den rådande kulturen och inte fortsätta skylla på att marknaden styr. Vi behöver släppa beslutsfattandet som baseras på känslor, traditioner och sociala beteenden, och bli mer rationella och kritiska i våra beslut. Vi behöver fundera över hur vi kan förändra, hur vi tillsammans kan göra en skillnad och därmed skapa mer nytta för alla, säger Niklas Birgetz.

Små arenor – lite publik

Ett exempel är arrangören av EM i fotboll för damer i Holland i sommar som medvetet valt mindre arenor för samtliga matcher.

Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen, är kritisk till att åtta av tio sponsorkronor går till manliga idrottare - men ser ljuset i tunneln.

– Jag är övertygad om att våra normer och beteenden ligger starkt förankrade och att dessa måste utmanas. Marie Tomicic på OLIKA Förlag anser att makt, inflytande och ekonomi är viktiga faktorer som styr jämställdheten. Jag håller med. Det handlar inte om att alla ska bli lika och göra tvärtom mot idag. Vi ska istället lägga till, bredda, utveckla och framför allt tänka nytt, säger Niklas Birgetz och tillägger:

– Marie Tomicic nämnde ordet normkreativt som jag gillade skarpt, det vill säga ge perspektiv på normens kraft och hur normer kan utvecklas till att bli bredare och rymma fler och mer. 

Förlag och sponsor

OLIKA Förlag har tagit fram böcker om fotbollsstjärnor. Av ett stort antal böcker kan vi bland annat läsa ”Gå på mål Marta”, en berättelse med kärleken till fotbollen i fokus, inspirerad av Marta Vieira da Silvas liv. 

OLIKA Förlag har nu också tagit steget att bli sponsorer genom att starta OLIKA Fotbollsfond där tre kronor per bok går till att stötta enskilda spelare, ledare och fotbollslag eller organisation som jobbar med unga tjejers fotboll.

– Man kan med andra ord med både små och stora initiativ tillsammans förändra både sponsringens fördelning och hela vårt samhälle där gamla normer, värderingar och attityder fortfarande klamrar sig fast, förklarar Niklas Birgetz som medger att seminarierna blev en väckarklocka för honom.

Chans göra skillnad

Han ser dock ljust på framtiden:

– Jag ser en tydlig trend just nu på sponsringsmarknaden och den är att social sponsring ökar mest av allt. Den innefattar allt från jämställdhet, mångfald och integration till hållbarhet och hur vi kan rädda världen. Alla företag vill i dag ta ett socialt ansvar och bidra till ett mer jämställt samhälle. Nu har vi med andra ord verkligen chansen att driva utvecklingen framåt, göra skillnad och skapa mer nytta för alla!

 

Thomas Björn

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.