Åtta av tio sponsorkronor till män

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.
Foto: MattyFlicks, https://www.flickr.com/photos/68397968@N07/12009254844/

 

Sverige har 41 procent kvinnliga idrottsutövare och 59 procent manliga. Ändå får kvinnorna bara två av tio satsade sponsorkronor, visar en undersökning tillbaka i tiden genomförd av Björn-Anders Larsson på Idrottsekonomiskt Centrum i Lund, tillika krönikör i Idrottens Affärer, på uppdrag av Umeå IK.

Detta debatterades när Sponsrings & Eventföreningen och Östsvenska Handelskammaren bjöd in till seminarium i Norrköping och Linköping nyligen, med FairPay – en stiftelse som arbetar för att alla ska få idrotta på lika villkor, oavsett kön – OLIKA Kommunikation samt Linköping FC som i skrivande stund leder Damallsvenskan i fotboll.

Sju miljarder i sponsring

2016 passerade sponsring sju miljarder kronor i omsättning – mer än både TV-reklam och dagspress-reklam. 80 procent av pengarna går till män.

– Jag och jag tror många med mig vet att fördelningen är skev, men inte så skev. När jag lyssnade till föredragshållaren Isabelle Widmark på organisationen FairPay blev det uppenbart för mig att vi måste bryta den rådande kulturen och inte fortsätta skylla på att marknaden styr. Vi behöver släppa beslutsfattandet som baseras på känslor, traditioner och sociala beteenden, och bli mer rationella och kritiska i våra beslut. Vi behöver fundera över hur vi kan förändra, hur vi tillsammans kan göra en skillnad och därmed skapa mer nytta för alla, säger Niklas Birgetz.

Små arenor – lite publik

Ett exempel är arrangören av EM i fotboll för damer i Holland i sommar som medvetet valt mindre arenor för samtliga matcher.

Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen, är kritisk till att åtta av tio sponsorkronor går till manliga idrottare - men ser ljuset i tunneln.

– Jag är övertygad om att våra normer och beteenden ligger starkt förankrade och att dessa måste utmanas. Marie Tomicic på OLIKA Förlag anser att makt, inflytande och ekonomi är viktiga faktorer som styr jämställdheten. Jag håller med. Det handlar inte om att alla ska bli lika och göra tvärtom mot idag. Vi ska istället lägga till, bredda, utveckla och framför allt tänka nytt, säger Niklas Birgetz och tillägger:

– Marie Tomicic nämnde ordet normkreativt som jag gillade skarpt, det vill säga ge perspektiv på normens kraft och hur normer kan utvecklas till att bli bredare och rymma fler och mer. 

Förlag och sponsor

OLIKA Förlag har tagit fram böcker om fotbollsstjärnor. Av ett stort antal böcker kan vi bland annat läsa ”Gå på mål Marta”, en berättelse med kärleken till fotbollen i fokus, inspirerad av Marta Vieira da Silvas liv. 

OLIKA Förlag har nu också tagit steget att bli sponsorer genom att starta OLIKA Fotbollsfond där tre kronor per bok går till att stötta enskilda spelare, ledare och fotbollslag eller organisation som jobbar med unga tjejers fotboll.

– Man kan med andra ord med både små och stora initiativ tillsammans förändra både sponsringens fördelning och hela vårt samhälle där gamla normer, värderingar och attityder fortfarande klamrar sig fast, förklarar Niklas Birgetz som medger att seminarierna blev en väckarklocka för honom.

Chans göra skillnad

Han ser dock ljust på framtiden:

– Jag ser en tydlig trend just nu på sponsringsmarknaden och den är att social sponsring ökar mest av allt. Den innefattar allt från jämställdhet, mångfald och integration till hållbarhet och hur vi kan rädda världen. Alla företag vill i dag ta ett socialt ansvar och bidra till ett mer jämställt samhälle. Nu har vi med andra ord verkligen chansen att driva utvecklingen framåt, göra skillnad och skapa mer nytta för alla!

 

Thomas Björn

Ingen allsvensk klubb har under kort tid blivit av med så många stjärnspelare som Östersunds Fotbolls Klubb. Det framgångsrika bygget är delvis raserat och nu måste ÖFK bygga nytt för att kunna hänga med i toppen. Framgångarna i Europamatcherna och spelarförsäljningar har inneburit att klubben har en rekordstor kassa.

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

Chrtistophe Dubi är högsta chef för de olympiska spelen. I samtal med svenska medier säger Dubi att han är beredd att göra undantag för Stockholm om det inte finns en regering den 11 januari. Då ska den statliga garantin vara på plats enligt IOK:s kravbild.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö FF jobbar på sitt sätt med arbetslöshet bland ungdomar. Brommapojkana har sin modell.Mötesplats Västerort är BP:s paraplynamn för ett omfattande arbete med olika samhällsstödjande projekt med syftet att ge ungdomarna möjlighet till en bra fritid. 

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Vi har slutat att förvånas över fotbollsstjärnornas enorma inkomster. Men det franska underbarnet Kylian Mbappés övergång från Monaco till Paris S G får den mest garvade att åtminstone höja på ögonbrynen.