Vill anmäla spelreklamen

Under december uppmanar Riksförbundet Spelkontroll (RISK) alla svenskar att massanmäla spelreklam. Syftet är att få bort reklam som barn och ungdomar blir exponerade för.
Idéorganisationen RISK startar en decemberkampanj som går under namnet ”Släck spelreklamen” för att stoppa marknadsföringen.

 

Runt 3,2 miljarder kronor kommer spelannonseringen att inbringa i intäkter till mediebolagen under 2015. Pengar som bland annat används till undersökande och grävande journalistik, och till bevakning av stora och kostsamma idrottsevenemang världen över. 

Till och med dom...

Men till och med kvällstidningarnas chefredaktörer Thomas Mattsson (Expressen) och Jan Helin (Aftonbladet) tycker att marknadsföringen ibland är för vilseledande och aggressiv – och vill efter Tidningsutgivarnas nya riktlinjer följa ett antal etiska regler som ska gälla för spelbolagens annonsering. 

Det räcker inte, tycker idéorganisationen RISK som precis har dragit igång en decemberkampanj som går under namnet ”Släck spelreklamen”. RISK ska samla in anmälningar av spelreklam som sedan ska sändas vidare till Konsumentverket, Reklamombudsmannen, Direktmarknadsföringsnämnden, Lotteriinspektionen och Advertising Standards Authority (ASA) i England. 

- Sedan 90-talet har barn och ungdomar drabbats hårdast av baksidorna av spel om pengar. 76 000 barn växer idag upp i Sverige som anhörig till någon som spelar för mycket. En av tre spelpolitiska frågor som vi driver är att förebygga skadeverkningar av spel om pengar, säger Gustav Sundgren, grundare och ordförande för RISK, och fortsätter:

Intensiv strid

- Det pågår en intensiv strid om marknadsandelarna därute. Kasinospel online var till exempel den spelform som de första fyra månaderna i år stod för hälften av samtalen till Stödlinjen. Vi tycker att det är anmärkningsvärt att spelreklamen tenderar att vara påträngande och uppmuntra till snabba beslut genom banners, pop-ups, sms och telefonsamtal. 

RISK:s syfte är att genom opinionsbildning skapa dialog kring tre spelpolitiska frågor:

* Att få bort spelreklam som riktar sig direkt till barn och unga människor. 

* Att ett tydliggörande görs av socialtjänstlagen så att personer med spelproblem runt om i landet kan få relevant stöd, vård och hjälp. 

* Att stärka arbetet med att förebygga spelproblem med särskilt fokus på barn, ungdomar och unga vuxna.

Spelbolagen har en egen ordbok

Bonus betyder ”återbäring” eller ”tillägg”, enligt Svenska Akademins ordlista. Men för spelbolagen står ordet för något annat. 

Många spelbolag lockar nya kunder med en bonus, en så kallad insättningsbonus av karaktären: ”Sätt in 1000 kronor – och du får 1000 kronor att spela för.” Det är den extra tusenlappen som är en bonus – men det är pengar som är väldigt svåra att komma åt. 

Unibet, som är det oreglerade bolag som är marknadsföringsmässigt sett störst i Sverige, har förvisso en bra hemsida som reder ut begreppen – men hur många läser verkligen igenom det som står där?

 Inga riktiga pengar

Den som tar del av ovan nämna erbjudande måste omsätta den erhållna bonusen 25 gånger för att bonuspengarna ska förvandlas till ”riktiga” pengar. Det betyder alltså först en omsättning på 25 000 kronor, sedan kan tusenlappen tillfalla kunden. Och innan den omsättningen är uppnådd är pengarna låsta och otillgängliga.

Bet365, som kör en aggressiv marknadsföring i tv, har samma bonusregler – men väljer också att inte räkna in spel på objekt som har odds under 1,50 i omsättningen. 

På senare tid har också begreppet ”riskfritt spel” börjat dyka upp alltmer i annonseringen. Ordet ”riskfri” betyder enligt Svenska Synonymordboken att någonting är säkert och ofarligt – men hur är det egentligen med ett så kallat ”riskfritt spel”?

I grunden gäller här samma princip som för bonusarna. Vid ett givet tillfälle får man tillbaka de pengar som man har satsat ifall spelet inte gått in. Eller… det får man ju faktiskt inte alls. Utan man får så kallade låsta bonuspengar, som även de måste omsättas minst 25 gånger innan de konverteras och blir till riktiga pengar. 

Tobias Jansson 

Commercial Sports Media (CSM), med Jonas Persson i spetsen och med kontor i Stockholm, har fått ett ståndsmässigt uppdrag. CSM blir exklusiv rådgivare åt norsk topphockey.

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.

Tio klubbar i herrarnas elitserie har beviljats elitlicens för säsongen 2018/19. Övriga fyra klubbar kommer fortsatt att granskas under innevarande verksamhetsår.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Franska PSG hade ”shoppat” för närmare 4 miljarder svenska kronor, när fotbollens internationella transferfönster stängdes den 31 augusti. En pengarullning som föranleder UEFA, det europeiska förbundet, att öppna en utredning med misstanke om brott mot UEFA:s Financial Fair Play.