SOK och MTG i gemensam satsning

Först köpet av OS-rättigheterna till Sotji 2014, sedan värvningarna av Caroline Klüft och Anja Pärson och nu ett historiskt avtal med SOK. Nog menar MTG allvar med sin satsning.
Byggarbetare utanför Bolshoy Ice Dome (Bolsjoj-hallen) där herrarnas OS turnering i ishockey kommer äga rum under vinter OS i Sotji 2014. Foto: Tobias Röstlund, Scanpix


Dessutom lovar Viasat att direktsända mer från ett vinter-OS än någonsin tidigare – cirka 1 300 timmar. Och med hjälp av onlinetjänsten Viaplay erbjuds tittaren möjlighet att följa spelen var man vill genom datorn, mobilen, surfplattan eller spelkonsollen.

Mediapartner

Avtalet med SOK innebär också att MTG blir officiell mediepartner. MTG ska dessutom stötta SOK:s framtidssatsning Dröm, ett projekt som ska få fler unga att idrotta och drömma om OS.

- MTG kommer att visa mer från OS än vad vi varit vana vid från tidigare spel och de kommer att bidra till att OS lever också mellan spelen, säger Stefan Lindeberg, ordförande i SOK.

- Vi vill vara med och bidra, inte bara till bättre OS-sändningar, utan även till utvecklingen av den svenska olympiska rörelsen, säger Viasats sportchef Erik Westberg.

Passar båda perfekt

I Sotji 2014 tar MTG och Viasat över sändningsrättigheten för OS.

- Vi vill komma närmare sporten och även göra OS mer levande mellan spelen, till exempel genom utveckling av nya programformat, säger Erik Westberg. 

- Det är glädjande att MTG på det här sättet vill bidra till att fler får chansen att lära mer om dramatiken i de annars mindre exponerade idrotterna. Och inte minst lära känna de spännande förebilderna i de idrotterna, säger Stefan Lindeberg.

Stöder talangsatsning

- Men vi vill inte enbart göra framsteg inom tv-produktionen, utan även bidra till att Sverige utvecklas som OS-nation, säger Erik Westberg.

SOK har en långsiktig målsättning om fler medaljer i många idrotter. Då krävs en stor och successiv utbyggnad av befintliga Topp- och talangprogram och det ska ske via nya projekt och kommersiella partners.

Så när MTG blir SOK:s officiella mediepartner i tv och radio, väljer  de att också gå in och stötta barn- och ungdomsprojektet Dröm.

Projektet ska väcka OS-drömmen hos fler barn och ungdomar genom att inspirera fler att prova sig fram till det som är ”min idrott”, locka fler att våga utmana sig själva och öka förståelsen för de värderingar som bygger den olympiska rörelsen.

- Vi och SOK har gemensamma drivkrafter, vi älskar sport och vi vill se svenska framgångar, säger Erik Westberg.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.