Cykel får eget TV-magasin

Cykelsporten växer i alla dess delar. Från motion till elit, från Sverige til Europa och som en följd lanserar nu Eurosport cykelmagasinet ”Home of Cycling” som produceras tillsammans med Stampen Sports Media.
Vem är bättre lämpad än Robert Vacchi att bli programledare för ett speciellt cykelmagasin som ska produceras av Eurosport tillsammans med Stampen.

 

Eurosports cykelnestor Roberto Vacchi blir programledare och premiären sker den 6 maj på Eurosport och blir sedan tillgängligt dagen efter sändning på eurosport.se. Det innebär en start tre dagar innan årets Giro d’Italia.

Efterlängtat

Magasinet är en samproduktion tillsammans med Stampen Sports Media, med sammanlagt 15 timslånga program som sänds tisdagar från maj till september. Programledare är Roberto Vacchi som har kommenterat cykel på Eurosport sedan 1993.

- Det här är någonting vi har pratat länge om. Att det skulle vara häftigt att få göra någonting om cykling, att få analysera mer, ge lite tips till cyklister och att vi får bevaka våra nordiska cyklister mer ingående med ett eget program. Det känns väldigt, väldigt kul att alla inblandade i det här projektet har lyckats att få igenom det, så att vi verkligen får uppleva det, säger Roberto Vacchi till eurosport.se.

”Home of Cycling” kommer bjuda på nyheter, reportage och analyser från cykelvärlden och dess största lopp Tour de France, Giro d’Italia och Vuelta a España. I varje program presenteras en nordisk cykelprofil, där tittarna under säsongen bland annat får träffa världsettan Emma Johansson och Fredrik Kessiakoff. 

Utökar samarbetet

I premiäravsnittet 6 maj är det givetvis fokus på Giro d’Italia – cykelårets första stora Grand Tour – som inleds i Dublin 9 maj där våra inbjudna gäster delar med sig av sina tips inför årets Giro.  

 - Vi har sett att det funnits både tittarunderlag och efterfrågan från sponsorer att göra något mera kring cykling. Vi sänder under året nästan 500 timmar cykel från Giro d’Italia, Tour de France och runt 40 andra tävlingar och etapplopp. Våra exklusiva sändningar har många trogna och engagerade tittare, säger Dennis Andersson, VD för Eurosport i Norden.

Stampen Sports Media har sedan tidigare ett samarbete med Eurosport och nu utvecklas samproduktionen.

- Förutom publicering på eurosport.se kommer klipp från showen att delas med andra medier inom Stampen Media Group och PlayAd-nätverket,  säger Mathias Resare, Stampen Sports Media.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.