Barcelona och Real avstår miljarder

Barcelona och Real Madrid tjänade nära 1,4 miljarder kronor förra säsongen på att själva sälja TV-rättigheter till sina matcher. Men nu vill allt flera att TV-intäkterna ska fördelas kollektivt på alla klubbar i La Liga.
Ny Real Madrid-spelaren James Rodriguez, från Colombia, poserar för fotografer. Han har undertecknat ett kontrakt på sex år. Foto: Daniel Ochoa de Olza, AP Photo/TT

 

I Sverige och England, exempelvis, har klubbarna delat på intäkterna från TV-rättigheterna. I Spanien har Barcelona och Real Madrid  förhandlat enskilt, och  fått enorma resurser tack vare de här enskilda TV-avtalen.

Majoritet för ändring

Men nu vill allt flera, bl a  Josep Maria Bortomeu, Barcelonas president, att man ska göra gemensamma affärer.

Snedfördelningen blev tydligen förra säsongen när ligaettan Atletico inte ens tjänade hälften av de TV-miljarder som gick till de två dominanterna. 

En majoritet av La Ligaklubbarna har länge velat förändra den här traditionen och får nu stöd för sin kamp om att TV-rättigheterna ska säljas kollektivt i ett försök att få slut på den ekonomiska dominans i Real Madrid och Barcelona.

Barcelonas president vill ändra

Nu avslöjar The Times att det finns en starkt stöd för att göra som i Premier League och sälja rättigheterna tillsammans även i Spanien.

Faktum är att Barcelonas president Josep Maria Bartomeu har varit en av de största förespråkarna för en kollektiv affär – trots att han vet att hans klubben måste dela med sig av jättebeloppen.

Ett avtalet som är tänkt att gälla från 2016 skulle skapa helt nya förutsättningar i La Liga som har vunnits av Barcelona eller Real Madrid i 15 av de senaste 20 säsongerna. 

Alla tjänar på en bättre liga

Barcelonas president, Josep Maria Bartomeu:

- Hela ligan tjänar på att ha så många av de bästa spelarna i världen som möjligt. Men vi känner till problemet, för att behålla de främsta behöver många klubbar bättre ekonomi.

- Premier League är mycket konkurrenskraftig. Du vet aldrig vem som vinner. 

Med över 1 miljard i extra intäkter varje år kan Barcelona och Real Madrid också värva därefter. 

- Vi försöker att hitta en samsyn. Det har varit vårt mål under en lång tid att övertyga alla klubbar i La Liga för att sälja rättigheterna gemensamt, hävdar nu Bartomeu. 

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.