Jonas Persson bakom nytt mediabolag

Jonas Persson, grundare och tidigare ägare till IEC in Sports, står bakom det nya bolaget Commercial Sports Media som fokuserar på konsultation i samband med sport- och mediarättigheter.
Frölundas Joel Lundqvist och Luleås Johan Harju i måndagens SHL-match mellan Frölunda HC och Luleå HF i Scandinavium i Göteborg. Nya bolaget Commercial Sports Media har hand om den internationella distributionen från mötet. Foto Björn Larsson Rosvall, TT

 

I SHL har play-off just startat och Commercial Sports Media har ansvaret för den internationella distributionen. 

Med en förbättrad produktion och en ny mycket kostnadseffektiv IP-lösning för distribution kan fler hushåll än någonsin i Europa och Nordamerika se kommande play-off i SHL.

Tror på tillväxt

Commercial Sports Media, med kontor i Stockholm och Uppsala, står bakom utvecklandet och ska nu distribuera de internationella medierättigheterna på uppdrag av CMore och SHL.

- Vi är mycket nöjda med vad vi har uppnå hittills. Nu har vi säkerställt produktionen och när vi också har hittat rätt med en ny distributionsplattform så tror vi på ytterligare tillväxt de närmaste åren, säger Per Lundquist, en av grundarna tillsammans med Jonas Persson, av Commercial Sports Media.

Lagom till slutspelet som inleddes den 12 mars är det klart med bilder till hela världen inklusive TV-stationer i ett antal ishockeynationer som Kanada , Slovakien, Tjeckien, Storbritannien, Baltikum och Kazakstan. 

Hittat en lösning

Dessutom finns möjligheten för ett antal spelsajter utanför Sverige att erbjuda svensk elithockey.

- Kostnad för distributionen av bild har tidigare stoppat många ligor från att kunna sända. Nu har vi löst det problemet, fortsätter Per Lundquist.

- Vi är oerhört nöjda med samarbetet med Commercial Sports Media. Deras erfarenhet och nytänkande inom mediedistribution betyder mycket, säger Erik Strandmark, mediachef på SHL.

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.