Jonas Persson bakom nytt mediabolag

Jonas Persson, grundare och tidigare ägare till IEC in Sports, står bakom det nya bolaget Commercial Sports Media som fokuserar på konsultation i samband med sport- och mediarättigheter.
Frölundas Joel Lundqvist och Luleås Johan Harju i måndagens SHL-match mellan Frölunda HC och Luleå HF i Scandinavium i Göteborg. Nya bolaget Commercial Sports Media har hand om den internationella distributionen från mötet. Foto Björn Larsson Rosvall, TT

 

I SHL har play-off just startat och Commercial Sports Media har ansvaret för den internationella distributionen. 

Med en förbättrad produktion och en ny mycket kostnadseffektiv IP-lösning för distribution kan fler hushåll än någonsin i Europa och Nordamerika se kommande play-off i SHL.

Tror på tillväxt

Commercial Sports Media, med kontor i Stockholm och Uppsala, står bakom utvecklandet och ska nu distribuera de internationella medierättigheterna på uppdrag av CMore och SHL.

- Vi är mycket nöjda med vad vi har uppnå hittills. Nu har vi säkerställt produktionen och när vi också har hittat rätt med en ny distributionsplattform så tror vi på ytterligare tillväxt de närmaste åren, säger Per Lundquist, en av grundarna tillsammans med Jonas Persson, av Commercial Sports Media.

Lagom till slutspelet som inleddes den 12 mars är det klart med bilder till hela världen inklusive TV-stationer i ett antal ishockeynationer som Kanada , Slovakien, Tjeckien, Storbritannien, Baltikum och Kazakstan. 

Hittat en lösning

Dessutom finns möjligheten för ett antal spelsajter utanför Sverige att erbjuda svensk elithockey.

- Kostnad för distributionen av bild har tidigare stoppat många ligor från att kunna sända. Nu har vi löst det problemet, fortsätter Per Lundquist.

- Vi är oerhört nöjda med samarbetet med Commercial Sports Media. Deras erfarenhet och nytänkande inom mediedistribution betyder mycket, säger Erik Strandmark, mediachef på SHL.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.