Jonas Persson bakom nytt mediabolag

Jonas Persson, grundare och tidigare ägare till IEC in Sports, står bakom det nya bolaget Commercial Sports Media som fokuserar på konsultation i samband med sport- och mediarättigheter.
Frölundas Joel Lundqvist och Luleås Johan Harju i måndagens SHL-match mellan Frölunda HC och Luleå HF i Scandinavium i Göteborg. Nya bolaget Commercial Sports Media har hand om den internationella distributionen från mötet. Foto Björn Larsson Rosvall, TT

 

I SHL har play-off just startat och Commercial Sports Media har ansvaret för den internationella distributionen. 

Med en förbättrad produktion och en ny mycket kostnadseffektiv IP-lösning för distribution kan fler hushåll än någonsin i Europa och Nordamerika se kommande play-off i SHL.

Tror på tillväxt

Commercial Sports Media, med kontor i Stockholm och Uppsala, står bakom utvecklandet och ska nu distribuera de internationella medierättigheterna på uppdrag av CMore och SHL.

- Vi är mycket nöjda med vad vi har uppnå hittills. Nu har vi säkerställt produktionen och när vi också har hittat rätt med en ny distributionsplattform så tror vi på ytterligare tillväxt de närmaste åren, säger Per Lundquist, en av grundarna tillsammans med Jonas Persson, av Commercial Sports Media.

Lagom till slutspelet som inleddes den 12 mars är det klart med bilder till hela världen inklusive TV-stationer i ett antal ishockeynationer som Kanada , Slovakien, Tjeckien, Storbritannien, Baltikum och Kazakstan. 

Hittat en lösning

Dessutom finns möjligheten för ett antal spelsajter utanför Sverige att erbjuda svensk elithockey.

- Kostnad för distributionen av bild har tidigare stoppat många ligor från att kunna sända. Nu har vi löst det problemet, fortsätter Per Lundquist.

- Vi är oerhört nöjda med samarbetet med Commercial Sports Media. Deras erfarenhet och nytänkande inom mediedistribution betyder mycket, säger Erik Strandmark, mediachef på SHL.

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Tre damer, tre herrar. Så ser det ut i den nya styrelsen I Svenska bandyförbundet. Det är första gången lika många kvinnor som herrar finns i styrelsen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.