Priserna pressas upp allt högre

Det är som med bensinpriset, människor anpassar sig och snart har de accepterat att det kostar mer. Eller, det kan bli motsatt effekt. Att betala för att se i synnerhet högklassig fotboll i TV blir dyrt.
Ronaldo i närbild vid EM - vilken fotbollsentusiast hade velat missa matcherna? Foto: TT

 

Kanalerna hetsar mot varandra. Det är kamp om rättigheter att sända från ligor och mästerskap.

Kamp om TV-tittarna

”Vi har det bästa, eller mesta, ja, kanske båda delarna”, signalerar både Viasat och C More.

De tar tittarna för givet. De är många och de är villiga att betala för de vill inte vara utan. Än så länge...

- Kan dom så kan vi, tycks bolagen resonera och hänvisar till att det är ännu dyrare utomlands.

I våras höjde Viasat sina priset. Viaplay Sport kostar i dag 399 kr i månaden och den som önskar Viaplay Total tvingades betala 449 kr i månaden och får rubbet.

Svensk betoning

Nu följer C More efter. Sportpaketet går från 299 kr till 399 kr och på Sport, Film och Serier från 349 kr till 449 kr.

- I likhet med andra aktörer på marknaden måste vi anpassa priset efter värdet, säger Johan Gustafsson, nordisk kommunikationschef på C More.

C More framhåller allsvenskan och SHL men också handbollsligan, innebandyns SSL, golf och speedway.

De investerar i olika rättigheter. C More har en svensk betoning. Viasat framhåller Premier League och Champions League samt NHL. 

115 miljoner för varje nyförvärv

TV-rättigheter styr mycket i idrottsvärlden. Som Premier League där Sky och BT fick betala motsvarande 65 miljarder kronor för ett TV-avtal över tre år.

Följden är att klubbarna har värvat rekorddyrt i sommar. I genomsnitt kostar ett nyförvärv 115 miljoner kronor, jämfört med 70,7 miljoner kronor förra säsongen.

Alla är medvetna om att de engelska klubbarna har gott om pengar så därför begär säljarna, dvs klubbar i andra länder, mer i ersättning.

Handeln drivs till toppnivåer – och den som slutligen får betala är den enskilde TV-tittaren.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

De svenska handbollsdamerna har mer än 33 000 skäl att besegra Nederländerna i dagens bronsmatch i VM. Segern ger varje spelare 33 000 kronor. Men en seger betyder i slutändan att varje spelare får 98 000 kronor skriver Sportbladet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.