Priserna pressas upp allt högre

Det är som med bensinpriset, människor anpassar sig och snart har de accepterat att det kostar mer. Eller, det kan bli motsatt effekt. Att betala för att se i synnerhet högklassig fotboll i TV blir dyrt.
Ronaldo i närbild vid EM - vilken fotbollsentusiast hade velat missa matcherna? Foto: TT

 

Kanalerna hetsar mot varandra. Det är kamp om rättigheter att sända från ligor och mästerskap.

Kamp om TV-tittarna

”Vi har det bästa, eller mesta, ja, kanske båda delarna”, signalerar både Viasat och C More.

De tar tittarna för givet. De är många och de är villiga att betala för de vill inte vara utan. Än så länge...

- Kan dom så kan vi, tycks bolagen resonera och hänvisar till att det är ännu dyrare utomlands.

I våras höjde Viasat sina priset. Viaplay Sport kostar i dag 399 kr i månaden och den som önskar Viaplay Total tvingades betala 449 kr i månaden och får rubbet.

Svensk betoning

Nu följer C More efter. Sportpaketet går från 299 kr till 399 kr och på Sport, Film och Serier från 349 kr till 449 kr.

- I likhet med andra aktörer på marknaden måste vi anpassa priset efter värdet, säger Johan Gustafsson, nordisk kommunikationschef på C More.

C More framhåller allsvenskan och SHL men också handbollsligan, innebandyns SSL, golf och speedway.

De investerar i olika rättigheter. C More har en svensk betoning. Viasat framhåller Premier League och Champions League samt NHL. 

115 miljoner för varje nyförvärv

TV-rättigheter styr mycket i idrottsvärlden. Som Premier League där Sky och BT fick betala motsvarande 65 miljarder kronor för ett TV-avtal över tre år.

Följden är att klubbarna har värvat rekorddyrt i sommar. I genomsnitt kostar ett nyförvärv 115 miljoner kronor, jämfört med 70,7 miljoner kronor förra säsongen.

Alla är medvetna om att de engelska klubbarna har gott om pengar så därför begär säljarna, dvs klubbar i andra länder, mer i ersättning.

Handeln drivs till toppnivåer – och den som slutligen får betala är den enskilde TV-tittaren.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.