Publiken satt hemma och såg matcherna

 Förra veckan fick Stockholms Fotbollförbund (StFF) klartecken av Folkhälsomyndigheten (FHM) att inleda  barn- och ungdomsfotboll. I helgen var det dags avspark i klassiska S:t Eriks-Cupen med tusentals matcher runt om i Stockholm. Många lag valde att livesända sina matcher på Solidsport.

 

– Vi är såklart glada över att så många lag redan har hittat till oss och börjat livesända sina matcher. Att så många har kunnat göra det på så kort tid visar också enkelheten i vår tjänst. Det behövs bara en telefon och bra uppkoppling, säger Tobias Thalbäck, vd för Solidsport.

En fördubbling?

Förra veckan valde Solidsport att erbjuda Stockholmslagen möjligheten att låna totalt 50 kompletta sändningsriggar helt kostnadsfritt. Något som många lag visat stort intresse för.

– Det är många lag som vill börja livesända. Det märks inte minst på det stora intresset för våra riggar men också att vi ser att vår livekalender ständigt fylls på med nya matcher. Vi räknar redan nu med att vi kommer dubbla antalet livesända matcher under kommande helg, säger Thalbäck som även lyfter fram en annan viktig aspekt.

– Rapporterna visar att matcher som har livesänds har lockat mindre publik på plats än matcher som inte har haft några livesändningar. Anhöriga har helt enkelt valt att se matchen hemifrån för att undvika smittspridning på plats.

– Jag är extra glad över att så många lag kom igång så snabbt och dessutom nådde ut med information till föräldrar och anhöriga om var matcherna sändes. 

Hög omsättning 

Ett gratiskonto hos Solidsport, en internetuppkoppling och en mobilkamera är allt som behövs för att genomföra en egen livesändning av ett evenemang.

Intäkterna från sändningen fördelas lika i ett unikt initiativ att skapa nya ekonomiska resurser till föreningar i Sverige. Hittills har 40 miljoner kronor passerat Solidsports plattform och gått vidare ut till partners.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.