Streaming som gett 43 miljoner till idrotten
Miljonsatsningar, och med Netflix som förebild, spänner Solidsport sina muskler. Nordens största streamingtjänst för livesänd idrott på alla nivåer tar sats för framtiden – efter pandemin.
2020 har påskyndat idrottens behov av att skapa intäkter online, samtidigt har Folkhälsomyndighetens regelverk lagt hinder för Solidsports primära vision, att möjliggöra att livesända sin idrott – oavsett nivå.
Johan Lundqvist, grundare, gör ingen hemlighet av att 2020 innehållit utmaningar. Personalstyrkan har reducerats i takt med att ungdomsidrotten, hörnstenen i Solidsports utbud, varit satt på sparlåga.
-Trots olika restriktioner har vi sett en stark efterfrågan på livesända tävlingar och matcher. En utveckling som vi ser fortsätta under 2021, framhåller Johan Lundqvist.
Solidsports koncept bygger på 50-50 principen. Alla intäkter delas lika mellan sändande förening/lag och företaget. Trots covid-19 passerade omsättningen rekordhöga 30 miljoner under 2020, och milstolpen 1 miljon användare noterades.
Affärsmodellen har sedan 2016 genererat 43 miljoner till idrotten, i huvudsak efter livestreaming av ungdomsidrott.
För att bibehålla, men också öka utvecklingstakten på den tekniska plattformen breddas ägarbasen genom ett finansiellt tillskott på 23 miljoner kronor. Nya investerare är Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef på Söderberg&Partners och affärsmannen Robert Bexell. Sedan tidigare är Telia delägare i Solidsport.
-Vi ser också möjligheter till fortsatt europeisk utveckling. Vi har i dag samarbeten i Finland och senast tecknade vi antal med live sändningar från den turkiska högsta ligan i basket, meddelar Johan Lundqvist.
Under 2021 lanseras också en ny betalningslösning enligt samma modell som för Netflix, USA-baserad streamingtjänst för bland annat filmer och TV-serier som The Crown. Det öppnar för månadssupporterskap, och nya intäkter för enskilda lag och föreningar. Som månadsupporter har du tillgång till allt som sänds om just ditt lag eller förening.
Idrottens digitalisering har ökat markant under 2020. Flera aktörer har vunnit marknadsandelar och enskilda förbund har även hoppas på streamingvågen.
Som Svenska Fotbollförbundet, SvFF, som tagit fram en egen tjänst, appen Min Fotboll, och som av rättighetsskäl vill stänga ute Solidsport från kommunala idrottsplatser, där exempelvis ungdomsmatcher i fotboll spelas.
Idrottens Affärer har tidigare skildrat rättighetsstriden och på Solidsport ser Johan Lundqvist med spänning fram emot 2021 års säsong. När väl ungdomsfotbollen rullar i gång igen.
Solidsports ersättningsmodell, 50-50, har i föreningslivet haft ett större genomslag hos fotbollens klubbar än förbundets centralt styrda modell för ersättning. Följden har blivit att enskilda lag vänt ryggen till SvFF appen.
Kjell Nilsson
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar