I samarbete med Folkspel

9 000 klubbar säljer lotter

 

Drygt 9 000 föreningar, de flesta från idrotten, säljer Folkspels produkter – där Bingolotto och Sverigelotten är störst och ger mest. Slutliga vinnare är främst ungdomsidrotten i landet.

Folkspels återbetalning till idrottsföreningarna ökade med 22 procent under 2015, mycket tack vare uppgången för Bingolotto. 

Bingolotto-pengar värda guld

Det innebar att klubbarna fick 136 miljoner från Folkspel. Det är lika med bolagets överskott för 2015. 

- Vi har ju inga vinstkrav från varje sig stat eller privata aktieägare, utan allt överskott går direkt tillbaka till föreningslivet. Ett fungerande och bra föreningsliv är ingenting som finns naturligt i ett samhälle, utan det kostar tid och engagemang, Och det krävs pengar. Där kommer vi in i bilden, säger Henrik Lindroth, marknadschef på Folkspel.

- För många föreningar har försäljningen av våra produkter blivit en förutsättning för att helt enkelt få ihop ekonomin, säger Hans Sahlin, vd för Folkspel.

Bingolotto har blivit en betydande inkomstkälla för föreningarna och nu antar pengarna proportioner igen efter några år med nedgång. 

Örebro SK sålde mest

I dag står Folkspel för ungefär 2,5 procent av nettoomsättningen på den svenska spelmarknaden, dvs oreglerade aktörer. 

Bland klubbarna är Örebro SK ett föredöme under 2015. Närkingarna sålde lotter för 5,4 miljoner kronor och fick behålla 2,2 miljoner. 

160 miljoner var Folkspels totala överskott, men då gick 24 miljoner till föreningarna utanför idrotten.