Rekordstort intresse för EM

Så många som drygt 40 procent av Sveriges befolkning mellan 15-79 är intresserade av fotboll i någon form. Och intresset för landslagsfotboll ligger på samma nivå. Intresset för kommande EM i Österrike och Schweiz beräknas nå rekordsiffror.
Generellt är intresset större bland män och som störst i åldrarna 15-39. Faktum är dock att 33 procent av dem som gärna tittar på stora landslagsmatcher är kvinnor. De fotbollsintresserade kvinnorna bor i större utsträckning i mellanstora städer och är ofta unga, 15-29 år, enligt mediebyrån MindShares undersökning.

 

 - Att en tredjedel av dem som är angelägna att följa fotbolls-EM är tjejer är nog överraskande för en del annonsörer som gör väldigt grabbig reklam i samband med fotbolls-EM. En lite mer nyanserad bild av den fotbollsintresserade svensken skulle kanske behövas i kommunikationen, säger MindShares analyschef, Erik Söderberg.

 

Störst i storstäderna

Så här ser den landslagsfotbolls-intresserade svensken ut generellt:

Fotbollsintresset är lika stort i hela Sverige men det är främst i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö där man uppger sig besöka matcherna

Knappt en halv miljon svenskar uppger sig besöka landslagsfotbollsmatcher

Lika många som är intresserade (drygt 40 procent) av landslagsfotboll uppger också att de följer landslagsfotboll på TV.

Sport är ett huvudintresse. Övriga intressanta sporter är; innebandy, ishockey, tennis, golf, trav/galopp, sportfiske och utförsåkning

 

Flera snusare…

Man lägger mer pengar på tobak än snittet och det är ungefär 50 procent fler snusare i dessa grupper jämfört med snittet.

Vad gäller tv-tittande är det främst sport som är intressant, men även frågesport och ekonomiprogram är populära

Fotbollsintresserade är storkonsumenter av chips och snacks, gärna tillsammans med en öl.

Enligt undersökningen genererade uppvärmningsmatchen mellan Sverige och Slovenien den högsta tittarsiffran någonsin för en träningslandskamp på TV3. Andra halvlek drog så många som 1.045.000 tittare. Det understryker intresset för att just kunna se matcher.

 

Fakta om undersökningen

Mediebyrån MindShare kartlägger årligen konsumenters beteende. Undersökningen 3P utforskar svenskarnas passioner dvs. hur man utövar sina intressen, hur ofta man besöker institutioner, hur man förhåller sig till varumärken, evenemang och institutioner etc.

Det är en riksrepresentativ undersökning baserad på drygt 3 800 intervjuer i Sverige, som totalt innefattar 435 varumärken i 34 kategorier, 50 olika idrotter (med fördjupning på fotboll och ishockey), 13 musikgenrer, 10 filmgenrer, 14 kulturevenemang, 35 tv-genrer, 25 specifika organisationer och 89 evenemang.

 
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.