Rekordstort intresse för EM
- Att en tredjedel av dem som är angelägna att följa fotbolls-EM är tjejer är nog överraskande för en del annonsörer som gör väldigt grabbig reklam i samband med fotbolls-EM. En lite mer nyanserad bild av den fotbollsintresserade svensken skulle kanske behövas i kommunikationen, säger MindShares analyschef, Erik Söderberg.
Störst i storstäderna
Så här ser den landslagsfotbolls-intresserade svensken ut generellt:
Fotbollsintresset är lika stort i hela Sverige men det är främst i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö där man uppger sig besöka matcherna
Knappt en halv miljon svenskar uppger sig besöka landslagsfotbollsmatcher
Lika många som är intresserade (drygt 40 procent) av landslagsfotboll uppger också att de följer landslagsfotboll på TV.
Sport är ett huvudintresse. Övriga intressanta sporter är; innebandy, ishockey, tennis, golf, trav/galopp, sportfiske och utförsåkning
Flera snusare…
Man lägger mer pengar på tobak än snittet och det är ungefär 50 procent fler snusare i dessa grupper jämfört med snittet.
Vad gäller tv-tittande är det främst sport som är intressant, men även frågesport och ekonomiprogram är populära
Fotbollsintresserade är storkonsumenter av chips och snacks, gärna tillsammans med en öl.
Enligt undersökningen genererade uppvärmningsmatchen mellan Sverige och Slovenien den högsta tittarsiffran någonsin för en träningslandskamp på TV3. Andra halvlek drog så många som 1.045.000 tittare. Det understryker intresset för att just kunna se matcher.
Fakta om undersökningen
Mediebyrån MindShare kartlägger årligen konsumenters beteende. Undersökningen 3P utforskar svenskarnas passioner dvs. hur man utövar sina intressen, hur ofta man besöker institutioner, hur man förhåller sig till varumärken, evenemang och institutioner etc.
Det är en riksrepresentativ undersökning baserad på drygt 3 800 intervjuer i Sverige, som totalt innefattar 435 varumärken i 34 kategorier, 50 olika idrotter (med fördjupning på fotboll och ishockey), 13 musikgenrer, 10 filmgenrer, 14 kulturevenemang, 35 tv-genrer, 25 specifika organisationer och 89 evenemang.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.